Мережа російської пропаганди: що пов’язує західних «експертів», які просувають вигідні росії наративи

Мережа російської пропаганди: що пов’язує західних «експертів», які просувають вигідні росії наративи

Photo: https://www.facebook.com/TuckerCarlsonTonight
9 Лютого 2024
FacebookTwitterTelegram
2842

Російська пропаганда продовжує поширюватись на Заході. Попри блокування низки спонсорованих кремлем ЗМІ в США та ЄС, ці заборони обходять. Аналітик PolitiFact Пітер Бенцоні називає цей процес «відмиванням інформації» — переміщенням неправдивої або оманливої інформації з менш надійних джерел до більш надійних. Тож здається, нібито вона легітимна та походить із надійного джерела. Легітимізації російської пропаганди сприяють також так звані «експерти», що ретранслюють наративи, співзвучні з російськими, зі своїх платформ. «Експерти» дають інтерв’ю один одному та державним російським ЗМІ, отримують одні й ті ж нагороди, мають неприховані зв’язки з росією.

Мережа проросійської дезінформації

Методологія

VoxCheck спільно з Центром протидії дезінформації при РНБО проаналізував 26 західних «експертів» та виявив, що їхня діяльність має ознаки мережевої. До уваги брались публікації та виступи за період з 2014 по 2023 роки. Діяльність «експертів» аналізувалась за наступними критеріями: публікації на сайтах, що належать іншим «експертам» чи фінансуються Кремлем, появи на ютуб-каналах, отримані нагороди, відгуки про візити до росії чи тимчасово окупованих територій України.

«Експерти» ведуть блоги у соцмережах, однак саме на Ютубі прослідковується їхня активність як інтерв’юерів та спікерів. Тож ми обрали Ютуб основною платформою для пошуку зв’язків між «експертами». Пошук зв’язків з росією здійснювався з відкритих джерел. Окремо про кожного «експерта» дивіться на нашому ютубі та на сайті.

Типові стратегії поширення інформації

Через власні чи дружні «експертні» ютуб-канали та інші платформи

Більшість проаналізованих нами «експертів» мають власні ютуб-канали чи блоги на інших платформах. Одним із найбільш відомих є ексведучий Fox News Такер Карлсон та його власне шоу у твіттері (X). У першому ж випуску Карлсон звинуватив Україну в підриві Каховської ГЕС. До цього він неодноразово виправдовував російську агресію, поширював фейки про «американські біолабораторії в Україні» та наголошував, що підтримка України шкодить країнам Заходу.

Серед гостей ексведучого Fox News варто відзначити журналіста Гленна Грінвальда. Як і Карлсон, він має лояльну аудиторію, котра вірить та довіряє його думці. Свого часу Грінвальд писав статті для The Guardian. Має декілька нагород, зокрема за журналістські розслідування. В інтерв’ю з Такером Карлсоном він заявляє, що «Урешті-решт відбудуться переговори, у результаті яких росія зможе зберегти частину Сходу України, де, на її думку, проживають переважно російськомовні етнічні росіяни, які зазнають утисків із боку Києва. Вони також збережуть Крим».

Свій ютуб-канал веде також американський журналіст Денні Хайфон. Він часто записує відео з не менш відомим американським оглядачем Скоттом Ріттером. Перекладені фрагменти з відео Хайфона активно тиражує російська телекомпанія Russia Today. Загалом відвідування програм один одного є характерним для спікерів, що поширюють ті ж наративи, що й російські урядовці та медіа. Окрім Скотта Ріттера, у Хайфона часто буває в гостях колишній морський піхотинець Брайан Берлетік. Він характеризує себе як «геополітичний аналітик» та теж має власний ютуб-канал The New Atlas. Берлетік розповідає, нібито українська влада використовує «нацистські» військові підрозділи для придушення проросійських настроїв українців, а також звинувачував бійців підрозділів «Азов», «Айдар» та «Правого сектору» в терорі цивільних. Крім того, від нього також можна почути такі російські наративи як «перемога України неможлива» чи «США розпочали війну в Україні».

Часто збирає в себе різних «експертів» для обговорення російсько-української війни й Ендрю Наполітано. Як і Такер Карлсон, він є вихідцем із каналу Fox News, де з 1997 по 2021 роки працював судовим аналітиком. У нього в гостях, з-поміж інших, були Джон Міршаймер, Рей Макговерн, Алістер Крук, Ларрі Джонсон, Джеффрі Сакс та інші. Матеріали з полковником у відставці Дугласом Макгрегором та Скоттом Ріттером винесені окремою категорією як «улюбленці фанатів». Сам Наполітано у 2014 році говорив, що США не повинні протистояти вторгненню путіна до України, а у 2023 — звинувачує США у «прямій війні з росією».  

Не меншою популярністю серед зазначених осіб користується ютуб-канал Redacted подружжя Клейтона та Наталі Морріс. Канал позиціонують як «альтернативне» медіа, яке нібито бореться з пропагандою та розповідає «правду». Насправді ж ведучі та гості поширюють теорії змови та співзвучні російським наративи. До прикладу, Морріс у «проксі-війні США проти росії до останнього українця» вбачає заволодіння природними ресурсами України. Фрагменти відео каналу з російськими субтитрами часто публікує російський пропагандист Володимир Соловйов.

Через співпрацю зі ЗМІ чи іншими організаціями, що мають сумнівну репутацію

Окрім ютубу та соцмереж, спікери також використовують ЗМІ як інформаційну платформу. Одним із таких є видання The Grayzone, засновником та головним редактором якого є американський журналіст Макс Блюменталь. Media Bias/Fact Check визначає медіа як упереджене, ліворадикальне та сумнівне, що системно поширює пропаганду, теорії змови та неправдиві твердження. У своїх статтях Блюменталь перекладає вину росії у воєнних злочинах на Україну: трагедію в маріупольському драмтеатрі називає «зрежисованою», а звинувачення в масовій кампанії росії щодо депортації українських дітей — «бездоказовими».

Серед іншого на The Grayzone публікуються також інтерв’ю з тими ж самими «експертами». Наприклад, політолог Джон Міршаймер із цієї платформи заявляв, що «НАТО спровокувало росію в Україні». Подібні звинувачення в сторону Заходу Міршаймер висуває з 2014 року, за що його люблять цитувати російські ЗМІ. Науковець Річард Саква, своєю чергою, в інтерв’ю The GrayZone висловлював сумніви щодо причетності російських військових до трагедії в Бучі, звинувачує Зеленського в тому, що саме він «несе відповідальність за війну». «Так, це путін у цьому випадку натиснув на курок, але хто приставив пістолет до стіни? Хто створив умови, у яких той пістолет буде використовуватися?».

Річард Саква наряду з економістом Джеффрі Саксом та Скоттом Ріттером давав інтерв’ю «Інституту Шиллера». Це ще один ресурс, завдяки якому засновники та запрошені «експерти» поширюють співзвучні проросійським наративи. Так, засновницею аналітичного центру «Інститут Шиллера» є Хельга Цепп-Ларуш — німецька політикиня та активістка. Вона системно використовує центр для виправдання російської агресії серед європейської аудиторії. До прикладу, 15–16 квітня 2023 року Інститут Шиллера провів конференцію, метою якої зокрема був пошук мирного рішення в так званій проксі-війні в Україні. «Це проксі-війна між США, Великою Британією і НАТО — з одного боку, та росією — з іншого, причому також назріває конфлікт із Китаєм», — вказали в програмі заходу.

Неприховані зв’язки з росією

Співпраця зі ЗМІ, що спонсоруються російським урядом

Російські державні іншомовні медіакомпанії Russia Today (RT) та Sputnik активно перепубліковують у себе матеріали багатьох перерахованих спікерів, однак на цьому їхні зв’язки не закінчуються. Наприклад, після звільнення з Fox News Такера Карлсона RT відразу запропонували йому співпрацю. Крім того, Карлсон натякає про своє позитивне ставлення до президента росії владіміра путіна, ставлячи питання «чому я маю його ненавидіти?».

Системно пише для RT та є частим гостем шоу «Соловьёв Live» Скотт Ріттер. Він відкрито говорить про симпатії росії та заявляє, що вона знаходиться на «правильному боці історії». Шоу Соловйова також активно відвідує Джексон Хінкл — американський блогер, котрий так само відкрито демонструє свою прихильність російському президенту.

В ефірах RT з’являється і стендап-комік Джиммі Дор. На ютубі він веде власне комедійно-політичне ток-шоу «The Jimmy Dore Show», де часто вторить проросійським наративам. Як й інші «експерти», він побував у програмі Такера Карлсона. У цьому інтерв’ю комік назвав США терористичною державою, звинуватив Україну в порушенні Мінських домовленостей, а росію назвав захисницею російськомовних людей Донбасу. Питання розвідки та зовнішньої політики для RT та Sputnik News коментує колишній офіцер Центрального розвідувального управління США (ЦРУ) Рей Макговерн.

Кореспондентом RT віднедавна є ірландський публіцист та журналіст Чей Боуз. Риторика Чея Боуза наповнена наративами, тотожними з російськими: «Україна — злочинна та терористична країна», а самі «українці — нацисти», якими «керує Захід». Власний блог на RT веде також канадська блогерка Єва Карен Бартлетт. До речі, у 2022 році вона давала інтерв’ю «Інституту Шиндлера», де розповідала про нібито українські воєнні злочини проти цивільного населення Донецької та Луганської областей.

Перебування чи проживання в росії

Скотт Ріттер не лише пише для російських державних медіа, а ще й відвідує росію. У 2023 році ексвійськовий презентував у росії свою книгу «Гонитва роззброєнь», видану російською медіагрупою «Комсомольська правда». Влітку 2023 року в москві можна було помітити й ірландця Чея Боуза. А восени москвою прогулювався Джексон Хінкл.

Приїздив до москви й Рей Макговерн. У 2015 році його помітили на святкуванні десятої річниці російського інформаційного агентства RT, на якому був присутній і владімір путін. Макговерн був у росії й у 2013 році: тоді він вручав нагороду Сема Адамса «за чесність у розвідці» Едварду Сноудену. Нагороджували Едварда Сноудена в москві, бо саме там він знайшов притулок після скоєного злочину — викриття секретних матеріалів ЦРУ. Сноуден досі проживає в росії, у 2022 році отримав російське громадянство. Щороку премію Сема Адамса вручають засудженим за шпигунство та розкриття подробиць таємних операцій ЦРУ. Примітно, що інтерв’ю зі Сноуденом та серія матеріалів про нього допомогла Гленну Грінвальду отримати журналістську нагороду Джорджа Полка у 2014 році. Того ж року він імовірно відвідував Сноудена в росії.

А от колишній британський дипломат та ексагент розвідки Великої Британії МІ6 Алістер Крук у 2016 році приєднався до російського дискусійного клубу «Валдай». Сесії Клубу проводяться в рамках Петербурзького міжнародного економічного форуму та Східного економічного форуму у Владивостоці. З боку росії в ньому брали участь дмітрій мєдвєдєв, сєргєй лавров, сєргєй шойгу та інші російські політики та діячі. З учасниками щорічних засідань клубу «Валдай» із моменту його заснування традиційно зустрічається і президент росії владімір путін. Членом клубу також є науковець Річард Саква.

Частою гостею тимчасово окупованих росією територій є Єва Карен Бартлетт. Уперше «документувати українські воєнні злочини проти мирного населення Донбасу» вона почала у 2019 році. Виступила як один зі свідків так званих українських військових злочинів для Міжнародного громадського трибуналу (створеного Громадською палатою росії). Також виконувала роль «незалежного спостерігача» під час незаконного референдуму про приєднання Донецької області до складу росії. З 2021 року постійно проживає у росії.

Одні й ті самі нагороди в арсеналі

У 2017 році Єва Карен Бартлетт була першою серед тих, хто отримав нагороду Сірени Шім. Як вказано на сайті, нею нагороджують журналістів за нібито «безкомпромісну чесність». Цікаво, що цю нагороду отримали також Скотт Ріттер, Джексон Хінкл, Джиммі Дор, Макс Блюменталь, Алістер Крук та Єва Карен Бартлетт. «Bellingcat» з’ясували, що дану нагороду видає проасадівська лобістська група, —  Асоціація інвестицій у народні комітети (Association for Investment in Popular Action Committees), заснована у Сан-Франциско, США. Скорочено —  AIPAC. Організація використовує ту ж абревіатуру, що й інша організація —  Американсько-ізраїльський комітет зі зв’язків з громадськістю (American Israel Public Affairs Committee). Ймовірно, подібна мімікрія потрібна для того, щоб обманом збирати пожертви. Роздаючи нагороди, лобістська група фінансує організації та людей, які позитивно висвітлюють режим Асада.

Висновки

Подібні спікери намагаються позиціонувати себе як «незалежних експертів», що «відкривають світові правду». Однак системні виступи на російських державних каналах, візити до москви чи тимчасово окупованих територій, неприховане захоплення путіним говорять про протилежне. Небезпека активності подібних «експертів» не лише в тому, що вони поширюють тотожні проросійським наративи. Кожен із них має свою прихильну аудиторію, певний авторитет та сформований роками імідж. Як наслідок, вони отримують доступ до великих майданчиків впливу. На засіданнях Радбезу ООН уже встигли виступити з промовами Рей Макговерн, Макс Блюменталь, Чей Боуз та інші.

Тож коли вони популяризують співзвучні проросійським тези, вони легітимізують російську пропаганду на Заході. Спільними ефірами, колонками в ЗМІ, новоствореними нагородами та преміями формується ілюзія масовості та фаховості. Ба більше, російські ЗМІ цитують та посилаються на їхні матеріали для підтвердження своїх слів. Завдяки подібним цитуванням російські наративи також можуть ретранслюватись в українському інформаційному просторі під виглядом «західних». Тому важливо ідентифікувати ці зв’язки задля стримування поширення проросійських наративів як на Заході, так і в Україні.

Застереження

Автори не є співробітниками, не консультують, не володіють акціями та не отримують фінансування від жодної компанії чи організації, яка б мала користь від цієї статті, а також жодним чином з ними не пов’язаний