Beta

Обійми з росіянами, смерть «після» вакцини, скарга Медведчука в ЄСПЛ. Як маніпулювали проросійські медіа за тиждень 9-15 серпня 

20 Серпня 2021
FacebookTwitterTelegram
176

Як в український інфопростір потрапляють російські наративи — VoxCheck аналізує в рамках спільного проєкту з Центром протидії дезінформації. Це перша публікація, в якій ми зібрали головні наративи проросійських ЗМІ за тиждень 9-15 серпня. Наступні публікації з’являтимуться щотижня. 

Минулого тижня українські проросійські медіа маніпулювали новинами з Олімпіади в Токіо, писали про «небезпечні» західні та «ефективну» російську вакцини, а також виправдовували Медведчука фейковою соціологією.

Маніпуляція: влада й націоналісти «затравили» українських олімпійців за фото з росіянами 

Низка проросійських видань, зокрема Страна, from.ua, Klymenko Time, 112 Україна, поширювали новини про українку Ярославу Магучіх, яка на Олімпіаді обійнялася з російською легкоатлеткою. Використовували вони наратив прокремлівських медіа: спортсменку «затравила» українська влада, яка пропагує ворожнечу до Росії. 

Джерело — Страна.ua

Що сталося насправді: Українка Ярослава Магучіх завоювала бронзову медаль у стрибках у висоту на Олімпіаді в Токіо. Після цього агентство Reuters поширило світлини, на яких Магучіх обіймається з представницею Російського олімпійського комітету Мариною Ласіцкене, яка здобула золото. Магучіх — сержантка Збройних сил України, Ласіцкене — капітанка російських Збройних сил. Також в Ласіцкене є медаль Міноборони Росії «За військову доблесть».

Фото обіймів Магучіх із російською спортсменкою викликали хвилю обурення в соцмережах. Зокрема тому, що їх одразу підхопили російські пропагандисти для ілюстрації свого ключового наративу про «братніх народів, яких посварили політики». Пропутінський телеведучий Соловйов похвалив «приклад розумних відносин між українськими та російськими спортсменами», і покликав Магучіх жити та виступати в Росії, подалі від «травлі».

Наратив про «травлю» дослівно перехопили проросійські сайти. Вони писали, що олімпійську призерку «травлять націоналісти» та «кошмарить» українська влада. При чому слово «націоналісти», якому в проросійських ЗМІ надають винятково негативної конотації, повторювали майже в кожній публікації. А Страна нагадала про «дискурс вражды», який 7 років — з того моменту, як Росія окупувала частину українських територій — нібито пропагує українська влада. 

Скриншот — Klymenko Time

Твердження про «напади влади» на Магучіх перебільшене. Наприклад, міністр молоді та спорту Вадим Гутцайт в інтерв’ю для УП сказав, що в олімпійській хартії вказано, що «спорт поза політикою», а зі спортсменами потрібно більше працювати, щоб вони контролювали себе в стані ейфорії. 

Магучіх викликали на розмову в Міноборони України, яку проросійські сайти охрестили «викликом на килим». Проросійські ЗМІ прогнозували, що після цього спортсменка вийде «з покаянням». Коли ж Магучіх заявила, що обіймами не висловлювала жодної політичної позиції, написали про «розчарованих» нею українців. І оскільки скандал навколо такої вигідної для Росії теми почав ущухати, місцевим пропагандистам терміново потрібен був новий вкид. Ведуча «Росія-1» Скабєєва виклала фото з олімпійським призером та нардепом від «Слуги народу» Жаном Беленюком вслід за тим, як з’явився перший коментар Магучіх. 

Допис у телеграм-каналі російської пропагандистки Скабєєвої, з’явився 12 серпня — ввечері того ж дня, коли Магучіх вперше прокоментувала фото з росіянкою, заявивши, що в цьому не було політичної позиції 

Срібну медаль на фото Жан Беленюк приніс Україні на Олімпійських іграх у Ріо-де-Жанейро в 2016 році. Найвірогідніше, світлину зробили тоді. Наступного дня після публікації світлини Скабєєвої на олімпійця намагалися напасти в центрі Києва, вигукуючи расистські коментарі. «Страна», звичайно, пов’язала це з фото зі Скабєєвою — немов в Україні можуть напасти тільки праві радикали і тільки через фото з російськими ведучими. 

Безпідставно: Після Moderna помирають, від Pfizer — нові побічки, і тільки російський «Спутнік» — на 99% ефективний 

Страна написала про смерть 50-річної жінки від коронавірусу після вакцинації Moderna, новину поширили низка проросійських сайтів. Протягом тижня проросійські ресурси (Zik, NewsOne, from.ua, Страна.ua) також писали про нові — ще недоведені — побічні ефекти від Pfizer та Moderna. І на противагу — про «майже стовідсоткову» ефективність російського «Спутніка». Новину про це передрукували з російського державного медіа ТАСС. 

Джерело — російське державне інформагентство ТАСС

Публікація на сайті NewsOne

Що сталося насправді: Невелика кількість вакцинованих поскаржилися на три нові побічні ефекти, які у них з’явилися після щеплення Pfizer та Moderna: алергічну реакцію на шкірі, запалення та ураження нирок. Європейське агентство з лікарських засобів тільки почало вивчати ці випадки, зв’язок із вакцинами поки не доведено. В Управлінні з продовольства і медикаментів США (FDA) спростували цю інформацію. Таких побічок не фіксували, заявили в Управлінні. 

Zik, NewsOne, from.ua, Страна.ua поширили новини із заголовками, ніби в ЄС уже виявили нові побічні ефекти. Про те, що можливі побічки тільки вивчають і вони ще не доведені, згадують лише далі в тексті новини.

Це повідомлення продовжує загальний наратив про «небезпечні» західні вакцини, який прослідковується протягом тижня. 10 серпня Страна опублікувала новину про смерть 50-річної жінки після вакцинації Moderna. Повідомлення поширили всі проросійські сайти та закриті в Україні телеканали. Про це нібито повідомив голова Національної медичної палати Сергій Кравченко.

Тільки Страна не пише, що Національна медична палата — це громадська спілка, а не орган державної влади, який може надавати офіційну підтверджену інформацію. В наступних публікаціях Страни з’являється коментар Координатора вакцинації в Києві Василя Животенюка. Він нібито заявив, що «комісія» не виявила зв’язку Moderna зі смертю пацієнтки. У наступних текстах Страна наводить коментарі Сергія Кравченка про те, що висновки комісії — сумнівні.

Інформація про смерть жінки після вакцинації з’являлася лише в публікаціях Страни. Всі інші медіа у своїх публікаціях посилаються на Страну, офіційних підтверджень інциденту не існує. І тепер вони навряд чи з’являться, натякає видання: після «витоку інформації» лікарів Київської міської клінічної лікарні №4, в якій померла жінка, нібито викликали «на килим» до Київського міського департаменту охорони здоров’я.

VoxCheck звернувся по коментар в Міністерство охорони здоров’я, аби підтвердити, чи такий випадок фіксували. У пресслужбі МОЗ відповіли, що станом на 19 серпня було зареєстровано лише 0,03% несприятливих подій після імунізації, і більшість із них — несерйозні. А із запитом про розслідування конкретних випадків порадили звернутися до Державного експертного центру МОЗ. На момент публікації статті VoxCheck поки не отримав відповіді ДЕЦ.

Новину про майже стовідсоткову ефективність російського «Спутніка» поширило російське державне інформаційне агентство «ТАСС». ЇЇ масово передрукували українські проросійські сайти. У цій новині йдеться про те, що дослідження римського Національного інституту імені Ладзаро Спаланцані виявило, що у 99% осіб вакцинованих двома дозами «Спутніка» з’явилися антитіла до коронавірусу.

При цьому ТАСС посилається на своє ж інтерв’ю з представником Інституту, який про це заявив. Йдеться нібито про «попередні результати». Самого дослідження у вільному доступі немає, воно не було опубліковане. Тим паче рано говорити про те, чи воно проходило процес наукового рецензування — перевірку незалежними науковцями, які мають оцінити методологію та результати. «Майже стовідсоткова» ефективність «Спутніка» ще може бути спростована. 

Маніпуляція: Понад 60% українців вірять, що Медведчук не винен

На сайтах закритих в Україні телеканалів «ZIK» та «NewsOne» просувають наратив про переслідування проросійської опозиції, яку нібито масово підтримує населення України. Посилаються вони на фейкову соціологію — «опитування» невідомої організації. 

Що сталося насправді: Ще 15 червня стало відомо, що підозрюваний у державній зраді один із лідерів фракції «ОПЗЖ» Віктор Медведчук поскаржився до Європейського суду з прав людини на владу України. «Він звинуватив чинний режим в політичній мотивації його кримінального переслідування», — написав соратник Медведчука по партії нардеп Ренат Кузьмін.

11 травня Віктору Медведчуку та Тарасу Козаку повідомили про підозру у держзраді й спробі розграбування національних ресурсів у Криму. Медведчука підозрюють у тому, що в 2014 році він розпочав «підривну діяльність проти України», зокрема в економічній сфері — що призвело до збитків у мільярди гривень. За версією слідства, Медведчук передав російській владі, яка окупувала Крим, дані та документи про розвідку родовищ, які вела раніше Україна. Зокрема про нафтогазове родовище «Глибоке» на Керченському шельфі. Другий злочин, в якому підозрюють Медведчука та Козака, — це передача секретних даних про прихований підрозділ ЗСУ. Третя підозра — за операцію «Промінь», згідно з якою Медведчук мав опікуватися організацією, яка допомагає українцям їхати в РФ на роботу та навчання.

«Політичне переслідування опозиції» — головний наратив проросійських видань з часу скарги Медведчука. Як доказ того, що в переслідування вірить хтось іще, окрім нього та «ОПЗЖ», 112 Україна, Zik, NewsOne та інші пишуть про кожну публікацію про суд в маловідомих іноземних виданнях. А ще посилаються на фейкову соціологію.

Джерело — 112 Україна 

Проросійські сайти та YouTube-канал Першого Незалежного поширюють результати начебто соціологічного опитування, проведеного невідомою компанією «Інститут соціології громадянського суспільства». Компанія нарахувала понад 60% українців, які вважають, що Медведчук «не винен» і «має бути виправданий». Презентував цю «соціологію» колишній нардеп від «Батьківщини» і активний учасник російських токшоу Олександр Ковтуненко, пише «Детектор медіа». Ковтуненко назвав замовницю опитування, компанію West market industrial Limited liability company, «американським інститутом». Але друга частина назви буквально означає «товариство з обмеженою відповідальністю».

Інша теза так званого «дослідження» — «ОПЗЖ» має майже однаковий рейтинг зі «Слугою народу». Проте за даними Київського міжнародного інституту соціології, «Слугу народу» підтримують близько 20% українців, «ОПЗЖ» — майже 12%.

Наша методологія

Аналітики VoxCheck щодня моніторять сайти й соціальні мережі українських проросійських медіа та визначають головні новини чи теми за тиждень, яким виділили найбільше ефірного часу чи уваги в стрічці новин. Ми визначаємо ключові наративи за тиждень, що минає, та аналізуємо їхнє походження.

VoxCheck шукає фейки та маніпуляції і спростовує їх. В основі перевірки — методика «натисни та перевір». Кожен може перевірити нашу аргументацію та джерела. Перевірка може базуватися тільки на відкритих даних з відповідними посиланнями. Статтю з фактчеком можна публікувати тільки за умови, що її підписали два члени редакційної колегії.

 

Автори

Що читати далі