Як російська дезінформація впливає на громадськість

ЗМІ, що фінансуються російською державою, стають все більш помітними в інформаційному просторі Німеччини.

depositphotos / CarlosNeto

Автор:

Росія використовує їх для поляризації німецького суспільства, розпалювання конфліктів і прямої підтримки вигідних для себе політиків, в той же час відбілюючи дії Росії на міжнародній арені, в т.ч. у війні з Україною. Використання ЗМІ є частиною інформаційної війни проти Заходу – і головна проблема полягає в тому, що німецьке суспільство і держава ще не розуміють серйозності цієї загрози. Проведене незалежною експерткою Сюзанною Шпан дослідження заповнює прогалини в розумінні мотивів і способів діяльності російських ЗМІ в Німеччині.

Під час Євромайдану в Україні в кінці 2013 року президент Росії Володимир Путін оголосив про плани більш ефективної організації роботи російських державних ЗМІ. Проект «Sputnik International» на чолі з журналістом Дмитром Кисельовим був задуманий Росією як інформаційна противага «арабській весні» і «кольоровим революціям» на пострадянському просторі. Адже Москва претендує на пострадянський простір як на свою виняткову сферу впливу і намагається перешкодити зближенню України та інших держав з ЄС. Демократичні зміни режиму в сусідніх державах, які могли б послужити моделлю для Росії, небажані й інтерпретуються як фінансовані США державні перевороти.

Російські ЗМІ є зброєю в інформаційній війні – важливій частині гібридної війни, спрямованої проти західних держав, України, Грузії та інших пострадянських країн. Російські військові теоретики, такі як Анатолій Стрєльцов, відкрито використовують такі терміни як «інформаційне протиборство» і «інформаційна зброя». Головний редактор міжнародного телеканалу RT Маргарита Симоньян також називає свій канал «зброєю, як і будь-яка інша».

Які російські ЗМІ є впливовими в Німеччині?

RT та інформаційне агентство «Росія сьогодні» – два найважливіших російських ЗМІ за кордоном. У 2020 році їх загальний бюджет склав 430 млн. євро, що більше, ніж у Deutsche Welle з її 366 млн. євро. Це свідчить про те, що робота зі ЗМІ – пріоритет для Москви. У Німеччині Росія запустилa RT Deutsch і Sputniknews разом із радіо SNA в 2014 році. Ще раніше тут вже діяли німецькі служби агентства РІА Новини і Радіо Голос Росії, які були об’єднані в «Росія сьогодні» і керують порталом Sputniknews, що з 8 грудня 2020 року носить назву SNA News.

Аудиторія цих ЗМІ неухильно зростає. На початку листопада RT Deutsch обігнав Facebook Deutsche Welle з 541 000 підписників. З 289 000 підписників, Sputnik займає середню позицію (діаграма 1).

Діаграма 1. Підписники на Facebook (9.11.2020)

Джерело: Facebook

 

У німецького каналу RT 1,1 мільйона користувачів сайту (дані Easy Counter) і підписників на Facebook, Youtube і Twitter разом узятих. Це багато. У Sputnik на цих порталах в цілому 389 000 користувачів (діаграма 2).

Діаграма 2. Охоплення аудиторії (станом на 9.11.2020)

Джерело: Facebook, Youtube, Twitter, EasyCounter

 

Росія постійно створює нові медіаформати для охоплення нових аудиторій. У той час як RT Deutsch і Sputnik все більше перетворюються на платформу для правопопулістського контенту, компанія Maffick Media, заснована в 2018 році, за допомогою свого онлайн-каналу «In the Now» націлена на аполітичну і молоду аудиторію. З понад 5 млн користувачів на Facebook, вона розвивається дуже динамічно (діаграма 1). Компанія Redfish, також заснована два роки тому в Берліні, звертається з соціально критичними темами передусім до лівої аудиторії.

Російські ЗМІ як «незалежні» альтернативи мейнстріму

Всі російські державні ЗМІ мають одну спільну рису: вони подають себе як незалежну альтернативу мейнстріму. Всі вони хочуть створити контр-публіку для німецьких засобів масової інформації, якими, на їхню думку, маніпулюють і яких вони звинувачують у приховуванні правди. Ми показуємо приховану картину, стверджують російські ЗМІ. Тому флагманська передача RT називається «Ланка, якої бракує» («Der fehlende Part»).

Насправді спроба представити себе незалежною альтернативою – явний обман. Ці ЗМІ фінансуються з державного бюджету Росії і організаційно інтегровані в підконтрольну Кремлеві медіа-мережу. Тому вони не є ні незалежними, ні альтернативними, а являють собою рупори Кремля. Проте російські державні медіа в Німеччині добре сприймаються людьми, що втратили довіру до традиційних німецьких ЗМІ. RT і Sputnik звертаються також до тих, хто незадоволений політичною та економічною ситуацією в Німеччині і вважає авторитарну систему Росії кращою альтернативою.

Не випадково російські державні ЗМІ приділяють багато уваги протестам. Наприклад, виступам руху ПЕГІДА, що критикує іслам і виступає проти імміграції біженців або в даний час – проти заходів уряду під час коронавірусної кризи. Чи то біженці, чи то Covid – RT, Sputnik і Ко використовують кожну кризу, щоб подати уряд і владу Німеччини безпорадними і нездатними впоратися з проблемою. RT Deutsch у відеоматеріалі на YouTube, який на даний момент нараховує 900 000 переглядів, стверджував, що епідемії коронавірусу не існує і що поліція несправедливо переслідує беззахисних громадян. Система в Німеччині скоро завалиться, прогнозує RT Deutsch. Такі заходи, як миття рук, безглузді, стверджує той же телеканал. При цьому часто використовуються фейкові новини, наприклад, коли Sputnik стверджує, що влада може почати застосовувати вогнепальну зброю, щоб змусити громадян залишатися на карантині.

Які цілі переслідують російські ЗМІ в Німеччині?

Вищезгадані приклади чітко показують цілі висвітлення подій: розділити суспільство спірними темами, посіяти сумніви і невизначеність, підірвати демократію в Німеччині. Президента Росії Путіна протиставляють як позитивний приклад нібито невдачам західних політиків, зображуючи його як ефективного антикризового менеджера.

Висвітлення подій поляризує: дійові особи діляться на друзів і ворогів, при цьому критерієм служить ставлення до російського керівництва. Відповідно, політиків правопопулістської Альтернативи для Німеччини і партії «Ліві» висвітлюють в позитивному ключі. Кола, що критикують Путіна, і Федеральний уряд, особливо канцлерка Меркель, навпаки, показані у негативному світлі і наділені відповідними атрибутами, такими як «русофоби» і «воїни епохи холодної війни». Мета цього – посилити вплив Росії в Німеччині і поширити російські наративи, наприклад, щодо спірного питання України. Грунтуючись на повідомленнях про конфлікт в Азовському морі в листопаді 2018 року, дослідження «Російські мас-медіа в Німеччині» документально підтверджує, що Росія відволікає увагу від своєї агресивної зовнішньої політики зображуючи себе в якості жертви.

Однак Москва хоче не тільки домогтися пріоритету в інтерпретації спірних питань, а й активно впливати на політику. Приклади виборів в Бундестаг 2017 року, земельних виборів у Баварії в 2018 році і європейських виборів 2019 року демонструють тенденційність, а в деяких випадках і перекручування фактів у висвітленні подій. Передбачувані противники, такі як канцлерка Меркель і європейські інститути, зображувалися однобічно в негативному світлі, в той час як проросійські партії лівого та правого спектру зображувалися позитивно. Зокрема, що стосується Альтернативи для Німеччини, то можна відзначити, що порядок денний популістів правого спрямування і контенти RT і Sputnik значною мірою перетинаються.

У той же час депутати від АДГ і Лівих є улюбленою темою для репортажів RT і Sputnik, коли вони їздять на Донбас і в Крим і легітимізують зовнішню політику Росії в «альтернативних» спостереженнях за виборами. Ці німецькі депутати є добровільними помічниками Москви, коли йдеться про дестабілізацію Європи.

«Невидима» загроза

Велика частина громадськості в Німеччині цю проблему не усвідомлює або вважає, що російська дезінформація не є проблемою. Факт інформаційної війни організованої Росією здається багатьом дуже абсурдним, щоб бути правдою. Уряд Німеччини практично не розглядає публічно проблему гібридної війни, хоча Бундестаг в 2015 році з ймовірністю, що межує з упевненістю, став жертвою кібератак російської спецслужби ГРУ. Викликає питання і спілкування деяких членів уряду з російськими державними ЗМІ. Наприклад, колишній міністр закордонних справ Зігмар Габріель перед виборами під час свого перебування на посаді давав RT Deutsch ексклюзивні інтерв’ю, тим самим легітимізувавши його в якості незалежного засобу масової інформації.

Було б бажано мати чітку позицію з цього питання, як це зробили деякі інші європейські країни. Наприклад, Президент Франції Емманюель Макрон назвав RT і Sputnik агентами впливу. Також має сенс створити в Німеччині загальнонаціональний регулятор роботи ЗМІ, такий як британський Ofcom. У Великобританії RT за порушення журналістських стандартів був оштрафований на 200 000 британських фунтів. Російські державні ЗМІ повинні бути зобов’язаними вказувати на стартовій сторінці: Цей контент фінансується урядом Росії. Така прозорість необхідна, оскільки RT і Кo представляють себе як альтернативні і незалежні засоби масової інформації. Це вводить користувачів в оману. Не одразу очевидно, що російські ЗМІ є зброєю в інформаційній війні.

VoxUkraine — унікальний контент, який варто читати. Підписуйтесь на нашу e-mail розсилку, читайте нас в Facebook і Twitter, дивіться актуальні відео на YouTube.

Ми віримо, що слова мають силу, а ідеї – визначний вплив. VoxUkraine об’єднує найкращих економістів та допомагає їм доносити ідеї до десятків тисяч співвітчизників. Контент VoxUkraine безкоштовний (і завжди буде безкоштовним), ми не продаємо рекламу та не займаємось лобізмом. Щоб проводити більше досліджень, створювати нові впливові проекти та публікувати багато якісних статей, нам потрібні розумні люди і гроші. Люди є! Підтримай VoxUkraine. Разом ми зробимо більше!


Sorry, Comments are closed!

Застереження

Автор не є співробітником, не консультує, не володіє акціями та не отримує фінансування від жодної компанії чи організації, яка б мала користь від цієї статті, а також жодним чином з ними не пов’язаний