
Disinformation about 
Ukraine in Europe 2024-2025



2

Changes in narratives compared to 2022–2023



Russian propaganda has adapted its messages to changes in 
the international political environment. In 2024, the focus shifted 
to promoting the following narratives�

� Ukraine is plagued by "total corruption", with officials allegedly 
embezzling international aid, making it pointless to support 
Ukraine�

� Ukraine has already lost the war�
� The war must end on the Kremlin's terms.



Channels for spreading disinformation about Ukrain�

� Media

Russian-controlled media outlets such as RT, Sputnik, Pravda, 
and NewsFront continue to play a key role in spreading 
disinformation. Despite being blocked, they are still accessible via 
VPNs and mirror sites, i.e. copies of blocked pages at new web 
addresses. As before, messages in line with Russian ones are 
being promoted by a network of local media outlets that have 
not been proven to be affiliated with Russia.�

� Pseudo-experts

Some European experts, analysts, and bloggers promote harmful 
narratives about Ukraine, often arguing that supporting Ukraine is 
a "mistake". Whether intentional or not, this activity could disrupt 
international aid in repelling Russian aggression�

� International platforms 

Russia uses international organizations, conferences, and forums 
to promote its narratives by simulating expert opinions�

� Politicians

In 2024, radical political forces gained more influence in Europe. 
Populist parties such as "Alternative for Germany" and "Fidesz" in 
Slovakia openly spread anti-Ukrainian rhetoric and seek to

undermine support for Ukraine. In the European Parliament, the 
"Patriots of Europe" bloc has emerged, consisting of nationalist 
parties that disseminate false messages about Ukraine that are 
in line with Russian propaganda.



Methods and tactics of Russian propagand�

� Increased use of AI to generate deepfakes and fake news�
� Creation of lookalike websites and fake reports imitating 

Western media to spread propaganda�
� Activation of bots and fake social media profiles using AI to 

scale disinformation�
� Establishment of pro-Russian websites (e.g., "Voice of Europe") 

that reprint Russian propaganda, attempting to undermine 
Europe's unity in supporting Ukraine.



Forecast for 202�
� AI-generated deepfakes will become more frequent, making 

detection more difficult even with specialized tools�
� Propaganda will increasingly disguise itself as "independent 

analysts" or "concerned Europeans".

Summary

su
m

m
a

ry



3

In 2024, the core narratives of Russian propaganda remained 
unchanged, but their emphasis shifted according to new political 
realities. Narratives about total corruption in Ukraine, Ukraine's 
defeat, and the necessity of negotiating on the Kremlin’s terms 
became louder. Russian propaganda actively used current 
events, such as the Kursk Operation and elections in the U.S. and 
Europe, to reinforce its messages and adapt them to different 
audiences. Below are the main Russian propaganda narratives of 
2024.



"Ukraine is the most corrupt state in the world"



This narrative is constructed by exaggerating existing problems 
and manipulating data to portray Ukraine as the world's most 
corrupt country. Propagandists depict corruption in Ukraine as 
pervasive and unsolvable while ignoring anti-corruption 
initiatives and positive developments. This narrative also seeks to 
paint Ukraine as an unreliable partner undeserving of aid.

Examples include claims of "total corruption" in Ukraine, which 
allegedly force European countries to reconsider their support for 
Kyiv. 

In 2024, pro-Russian sources frequently spread fakes that 
President Volodymyr Zelenskyi had purchased luxury real estate 
abroad. Additionally, propagandists fabricated a story claiming 
that eight homes belonging to Ukraine’s top military leadership 
burned down in California wildfires.

"Ukraine does not want to negotiate"

Within this narrative, several fakes are often repeated�

� The Ukrainian government does not want peace because it 
benefits from ongoing hostilities�

� Ukraine could have signed an agreement in 2022, but Western 
partners discouraged it�

� The EU does not want peace and instead seeks to prolong the 
war.

� The agreement proposed by Russia is the best option for 
ending the war.



The dissemination of this narrative serves multiple purposes. First, 
it shifts responsibility for continuing hostilities onto Ukraine and 
the West. The claim is that they, not Russia, refuse peace, even 
though Russia is supposedly ready to end the war at any 
moment. However, propagandists ignore the fact that Russia is 
not proposing negotiations but demanding Ukraine’s 
capitulation. The Kremlin is not looking for compromises but seeks 
to end the war on its ultimatum-based terms.



Second, this narrative ties into another false claim promoted by 
Russia: that the West controls Ukraine and its leadership does not 
make independent decisions. According to this narrative, Ukraine 
did not sign the Istanbul Agreements in 2022 because the West 
forbade it, casting doubt on Ukraine’s sovereignty and agency.

Russian propaganda also asserts that Russia’s proposed 
agreement was the most favorable and fair way to end the war 
and should be revisited. Combined with prolonged fighting, this 
claim aims to push Ukraine toward accepting Russia’s terms.

In 2024, pro-Russian media spread fakes claiming that in 2022, 
Ukraine was ready to sign a deal with Russia, but the West 
prevented it; that the EU is now also obstructing Ukraine from 
negotiating; and that Russia seeks peace while its proposed 
agreement is the best solution for stopping the war.



"Ukraine has lost the war"



This narrative, like the previous one ("Ukraine does not want to 
negotiate"), is aimed at forcing Ukraine into unfavorable 
negotiations or even capitulation. Allegedly, Russia is invincible, 
Ukraine has already lost the war, and both Ukrainians and 
Europeans are tired of resisting Russian aggression. The 
"arguments" most often used include military, territorial, and 
financial losses due to the war, as well as Russia's numerical 
advantage in weapons and soldiers.

Top Russian propaganda 
narratives of 2024

To
p
 R

u
s
s
ia

n
 p

r
o

p
a
g

a
n

d
a

 n
a

r
r

a
t
iv

e
s
 o

f
 2

0
2
4

https://www.trend.sk/spravy/ukrajina-mala-byt-bohata-krajina-nestastna-poloha-historia-ju-potopili
https://financnenoviny.com/korupcia-na-ukrajine-tazke-bremeno-pre-zapad-a-prekazka-vstupu-do-eu-a-nato/
https://mythdetector.com/en/another-expensive-villa-zelenskyy-did-not-purchase/
https://www.dw.com/en/fact-check-no-zelenskyy-didnt-buy-a-luxury-hotel-in-france/a-70959821
https://www.dw.com/en/fact-check-new-fakes-on-zelenskyys-purported-wealth/a-69552392
https://www.dw.com/en/fact-check-russian-fake-news-targets-ukraines-zelenskyy/a-68346906
https://euvsdisinfo.eu/report/zelensky-sends-firefighters-to-the-us-after-ukrainian-generals-lost-8-mansions/
https://euvsdisinfo.eu/report/europe-does-not-want-peace-in-ukraine-soon/
https://euvsdisinfo.eu/report/the-eu-is-not-capable-of-peace-it-is-only-interested-in-waging-war/
https://euvsdisinfo.eu/report/boris-johnson-and-other-western-leaders-sabotaged-the-peace-deal-for-ukraine-in-march-2022/
https://euvsdisinfo.eu/report/donald-tusk-came-to-kyiv-to-warn-zelensky-not-to-think-about-any-peace-treaty/
https://euvsdisinfo.eu/report/russia-could-negotiate-a-peace-that-considers-the-will-of-former-ukrainian-territories/
https://euvsdisinfo.eu/report/putins-peace-initiative-remains-the-universal-recipe-to-solve-the-ukrainian-conflict/


4

While returning to the 1991 borders is indeed unrealistic in the near 
future, fakes within this narrative exaggerate Russia's advantages 
and downplay Ukraine’s achievements. For example, they 
significantly inflate Ukrainian army losses, call the Russian army 
the "second strongest in the world", and spread apocalyptic 
scenarios about the "complete takeover of Ukraine".



"Russia was forced to attack Ukraine"



Although this narrative has been circulating in the media space 
for three years, it remains relevant. Propagandists claim that the 
full-scale invasion was inevitable and that Putin was "forced" to 
go to war. Various justifications are used: some argue that Russia 
wanted to "protect the people of Donbas, whom Ukrainians had 
been shelling for eight years", while others claim that Russia was 
trying to prevent Ukraine’s militarization by the West and its 
eventual NATO membership.



The goal of this narrative is to justify Russia’s renewed aggression, 
shift responsibility onto the West, and even blame Ukraine itself.

Examples of this narrative include fakes that Russia tried to 
negotiate with the West, demanding guarantees that Ukraine 
would never become a NATO member. However, the West 
allegedly ignored these demands and continued to arm Ukraine, 
forcing Russian leadership to take measures to ensure its security 
and protect "Donbas".



"Ukraine is a failed state"



Propagandists spread this message to portray Ukraine as a 
country incapable of functioning as an independent state. This 
leads to the belief that providing aid to a failed state is futile and 
that Ukraine should not receive support. Additionally, they 
attempt to create the impression that Ukrainians are incapable of 
governing their own country.


The most striking examples of this narrative include statements by

Russian politicians claiming that Russia will not negotiate with 
Ukraine because it is not a sovereign state.



"Ukraine is not a democracy"



As of early 2025, the main claim within this narrative is Zelenskyi’s 
illegitimacy and the absence of elections in Ukraine. For instance, 
Russian propagandists justified the peace conference in 
Switzerland as an attempt to grant Zelenskyi legitimacy. They 
also spread disinformation about violations of freedom of 
speech, the banning of opposition media and parties, the church, 
and the Russian language. Within this narrative, Zelenskyi is 
labeled a "dictator", and Ukraine's government is described as 
"authoritarian" or even "totalitarian".



In reality, despite the difficult wartime conditions, Ukraine remains 
a democratic state that defends its sovereignty and national 
interests. Zelenskyi was democratically elected in 2019 and 
remains a legitimate president under wartime conditions, as 
Ukrainian law prohibits elections during martial law. Opposition 
parties and media continue to operate in Ukraine, with 
restrictions affecting only pro-Russian parties (moreover, most 
former members of these parties continue their parliamentary 
activities). The ban on the Ukrainian Orthodox Church of the 
Moscow Patriarchate is also not about restricting religious 
freedom but rather about the role this institution plays in 
supporting Russian aggression.



"Ukraine is dragging EU countries into the war"



This narrative is primarily used against Ukraine’s neighboring 
countries — Poland and the Baltic states. Propagandists claim 
that Ukraine has nothing to offer the EU except continued war. 
Therefore, Ukrainian leadership is allegedly provoking Belarus into 
military retaliation, which would ultimately justify the deployment 
of allied troops.

To
p 

R
u

ss
ia

n
 p

r
o

pa
g

a
n

d
a

 n
a

r
r

at
iv

es
 o

f 
20

24

https://euvsdisinfo.eu/report/russia-has-been-pushed-to-a-war-with-ukraine/
https://euvsdisinfo.eu/report/russia-was-forced-to-attack-ukraine-in-february-202/
https://euvsdisinfo.eu/report/russia-wont-talk-to-ukraine-because-it-is-not-a-sovereign-state/
https://euvsdisinfo.eu/report/peace-conference-switzerland-propaganda-exercise-to-cover-up-zelenskyys-illegitimacy/
https://www.oporaua.org/en/vybory/statement-of-ukrainian-non-governmental-organizations-on-the-impossibility-of-holding-democratic-elections-without-the-sustainable-peace-25629
https://www.ukrainianworldcongress.org/ukrainian-parliament-bans-russia-linked-church/


5

This narrative aims to worsen relations between Ukraine and the 
governments of neighboring states, undermine trust, and 
negatively impact cooperation between countries. Most EU 
citizens support Ukraine but fear military escalation and do not 
want to participate in direct combat. This narrative aims to 
reduce support for Ukraine not only among the governments of 
these countries but also among their citizens. By doing so, Russia 
seeks to portray Ukraine as a "problematic ally" to decrease the 
level of support from other European nations.

Examples of this narrative include claims that the Ukrainian 
government is deliberately directing drones at Belarus to provoke 
its leadership into military action. This would supposedly help 
Zelenskyi convince allies of the need to deploy Polish or Baltic 
troops into Ukraine.



"Ukrainian refugees are a burden on the EU"



Russian propagandists spread fakes depicting Ukrainian refugees 
as criminals and idlers who allegedly receive only state aid in the 
countries they arrive in. They are portrayed as a threat to EU 
citizens. This narrative aims to sow discord between Ukrainian 
refugees and the populations of host countries.

Some fakes are designed to instill fear among Ukrainian refugees, 
including stories about hostility from local residents and "black 
market organ traffickers" supposedly waiting for them in EU 
countries.

An example of this narrative is a fake claiming that Ukrainians 
beat up Poles because they refused to say "Glory to Ukraine". 
Another disinformation message sought to undermine trust in the 
German government by spreading claims that Berlin was 
deporting over a million Ukrainian refugees. Propagandists also 
spread fakes that in Warsaw, Wi-Fi networks were named with 
anti-Ukrainian slogans.

"Ukraine is a terrorist state"

Russian and pro-Russian media spread fakes to promote the 
narrative that Ukraine resorts to terrorism to achieve its goals. The 
objective of such disinformation is to discredit Ukraine 
internationally and undermine trust from its partners, which in turn

could lead to a breakdown in relations with EU countries.

As part of this narrative, a fake was circulated claiming that 
Ukrainian intelligence services, together with British intelligence, 
attacked Crocus City Hall in Moscow. Propagandists also alleged 
that Ukraine was behind the assassination attempt on Trump.



"Ukraine commits war crimes and accuses Russia of them"



This narrative is based on the tactic "the best defense is an 
offense". Thus, pro-Russian bloggers and media accuse Ukraine 
of "committing war crimes to attract global attention and 
demonize Russia". The goals of this narrative are to shift 
responsibility for Russian military crimes onto Ukraine and to 
undermine trust in Ukraine from its partners.

A striking example of this narrative is the fake that Ukraine staged 
mass killings in the city of Bucha, which propagandists have been 
spreading for the third year in a row. They allege that Kyiv 
deliberately orchestrated this to derail peace negotiations 
between Russia and Ukraine in 2022. In January 2025, a false 
message was spread online claiming that Ukraine intentionally 
attacked the Chornobyl nuclear power plant with a drone to 
disrupt peace talks.



"The Ukrainian government supports Nazi ideology"



Pro-Russian sources tirelessly promote the narrative that Ukraine's 
leadership is Nazi, glorifies Third Reich leaders, and operates 
using Nazi methods by eliminating dissenters.

Nazis have become a symbol of absolute evil, fought against by 
the entire world. Third Reich soldiers are associated with mass 
killings and torture, so drawing parallels with the Ukrainian 
government aims to demonize it. This narrative primarily targets 
Western audiences since most Ukrainians do not believe this false 
claim. Instead, the continuous spread of this narrative by pro-
Russian media in Europe is intended to create negative 
perceptions of Ukraine’s leadership and reduce the amount of aid 
provided.

To
p 

R
u

ss
ia

n
 p

r
o

pa
g

a
n

d
a

 n
a

r
r

at
iv

es
 o

f 
20

24

https://euvsdisinfo.eu/report/ukraine-is-trying-to-drag-poland-into-the-war-by-sending-drones-to-belarus/
https://euvsdisinfo.eu/report/insane-ukraine-may-drag-belarus-and-poland-into-the-conflict/
https://edmo.eu/publications/disinformers-use-similar-arguments-and-techniques-to-steer-hate-against-migrants-from-ukraine-or-the-global-south-2/
https://www.veridica.ro/en/fake-news-disinformation-propaganda/fake-news-germany-wants-to-get-rid-of-ukrainian-refugees
https://www.dw.com/en/fact-check-dw-video-on-anti-ukrainian-sentiments-is-fake/a-66704793
https://euvsdisinfo.eu/report/british-intelligence-and-ukrainian-nazis-behind-the-terrorist-attack-on-crocus-city-hall/
https://www.dw.com/en/fact-check-trumps-would-be-assassin-with-links-to-ukraine/a-70240268
https://euvsdisinfo.eu/report/bucha-is-a-hollywoodian-staging-whose-sole-purpose-was-to-stop-peace-negotiations/
https://euvsdisinfo.eu/report/ukraine-attacked-the-chornobyl-nuclear-plant-to-hamper-peace-talks/


6

Additionally, this is one of the ways to justify the "necessity" of 
Russia’s invasion, as Putin named "denazification" as one of its 
goals. First, Russians fabricated the claim that Nazism exists in 
Ukraine, and then they justified the start of the full-scale war with 
the need to eliminate it.

A vivid example of promoting this narrative is the fake that the 
Ukrainian government glorifies Hitler’s collaborators.








Methods and tactics


Russians use various methods to spread propaganda in the West. 
Below are the main ones.



Artificial Intelligence



One of the most significant differences in the fakes that Russians 
spread in the EU in 2022-2024 was the use of artificial 
intelligence. In 2022, Russians used AI minimally, mainly in fakes 
targeting a Ukrainian audience.

For foreign audiences, deepfakes began to be spread more 
actively starting in 2023, continuing throughout 2024 and early 
2025. Since at least September 2023, Russians launched the 
disinformation campaign "Matryoshka" in the EU. As part of this 
campaign, they spread deepfakes discrediting Ukrainian 
refugees, portraying them as greedy and ungrateful.

A common technique is altering the appearance of well-known 
figures, particularly politicians. A frequent target of disinformation 
is Volodymyr Zelenskyi. In 2024, a viral video allegedly showed the 
Ukrainian president performing an Eastern dance. In reality, it was 
a different person in the footage, but AI was used to change the 
face. The deepfake was accompanied by captions like "This man 
is sending Ukrainians to die" or "And this man stole billions from 
us". That is, typical Russian propaganda messages were spread 
alongside AI-generated content.



Russians also used AI to fake the voices of famous figures. For 
example, propagandists distributed an altered excerpt of an 
interview with former Foreign Minister Dmytro Kuleba for the 
France 24 channel. In it, he allegedly stated that Europe should 
have imposed all sanctions on Russia at once because gradual 
implementation allowed Russia to adapt, ultimately harming 
Europe’s economy the most. However, Kuleba never made such a 
statement, the audio was AI-generated.


To
p 

R
u

ss
ia

n
 p

r
o

pa
g

a
n

d
a

 n
a

r
r

at
iv

es
 o

f 
20

24

https://euvsdisinfo.eu/report/ukraine-rejected-2022-peace-deal-because-it-is-nazi-and-age/
https://euvsdisinfo.eu/report/kyiv-regime-glorifies-nazism-and-uses-terror-against-everyone/
https://theins.ru/en/news/277174
https://www.radiosvoboda.org/a/rosiyski-dypfeyky-shtuchnyy-intelekt/33289404.html
https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.34EQ8F9
https://t.me/bear007/62019


7

In addition to videos, Russians used AI to generate fake photos. 
After the "Oreshnik" medium-range ballistic missile strike on 
Dnipro on November 21, 2024, they spread a photo supposedly 
showing the crater from the strike. In reality, the missile was 
launched without explosives, so there was no significant 
destruction. The crater photo was AI-generated.



Operation "Doppelgänger"



Since May 2022, Russians have been running the "Doppelgänger" 
operation in the EU. The operation remained active in 2024-2025, 
using some of the most common methods for creating fakes. The 
idea is to disguise propaganda as publications from Western 
sources. Russians duplicate the style and logos of European 
media (hence the name "Doppelgänger") and create fake 
photos, videos, and websites.



Fake videos fully mimic the style and include the logos of 
recognizable media outlets (DW, BBC, Euronews, etc.) or 
organizations. These videos are mainly tied to current events and 
use standard narratives. For example, after the Russian shelling in 
November 2024, propagandists disseminated a fake video with 
the UNESCO logo to English and Russian-speaking audiences, 
claiming that Ukraine had allegedly destroyed more cultural 
monuments than the Taliban in Afghanistan. In this way, Russia is, 
first, shifting the responsibility for the shelling onto Ukraine, and, 
second, once again comparing Ukrainians to terrorists. 



Beyond videos, Russians also produce fake websites. In 2023, they 
forged French and German government websites and created at 
least five platforms with typical French names to mask their 
propaganda. These sites promoted Kremlin narratives, such as 
criticizing European sanctions against Russia, spreading false 
claims about President Zelenskyi's alleged drug addiction, and 
even producing short cartoons on the topic. In 2024, Russians 
continued copying websites. For example, in November 2024, 
pro-Russian English-speaking users and Russians spread a false

story claiming that Volodymyr Zelenskyi had purchased a hotel in 
Courchevel. As proof, they showed a screenshot of the hotel’s 
website listing a company allegedly owned by Olena Zelenska. 
However, in reality, the website was fake, and the original had no 
mention of Zelenskyi — the French actually owned the hotel.



All fakes under the "Doppelgänger" operation are primarily aimed 
at foreign audiences. They are mainly created in English, 
mimicking foreign media and organizations. The goal of these 
fabrications is to discredit Ukraine in the West, reduce 
international support, incite hostility toward refugees, and divert 
attention from Russian war crimes.



In September 2024, the U.S. Department of Justice mentioned 
operation "Doppelgänger", which was operating in the U.S. and 
the EU, including Germany.



Project "Voice of Europe" — a network of pro-Russian politicians 
in the West



Some EU residents consume minimal news and rarely use social 
media. As a result, they are unlikely to be the target audience for 
operation "Doppelgänger". However, these individuals may trust 
politicians and consider their words “pure truth”. The Russians 
understand this and amplify their propaganda in the West by 
using politicians for these.



In March 2024, intelligence agencies from several EU countries, 
including Czechia and Poland, uncovered the propaganda 
network "Voice of Europe". The network's goal was not only to 
create another pro-Russian media outlet but also to bribe pro-
Russian European politicians and increase their chances of being 
elected to parliaments. On May 27, the EU imposed sanctions on 
"Voice of Europe" and its organizers.



According to Kremlin documents obtained by The Washington 
Post, in January 2023, Putin’s administration, in close 

To
p
 R

u
s
s
ia

n
 p

r
o

p
a
g

a
n

d
a

 n
a

r
r

a
t
iv

e
s
 o

f
 2

0
2
4

https://voxukraine.org/fejk-na-mistsi-vluchannya-rosijskoyi-rakety-u-pivdenmash-utvorylasya-vyrva-foto
https://www.disinfo.eu/doppelganger/
https://x.com/SprinterObserve/status/1862859300751740989
https://t.me/new_militarycolumnist/146648?fbclid=IwY2xjawHM0NdleHRuA2FlbQIxMAABHTJwV5wDb1j21Bm1WpcL2N-ucT-Q3HxXRVThJ7QHO9qpskN9PoZ3IuPy_A_aem_Bzwibfc0HGk3_94IKekLzg
https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/20230719_NP_VIGINUM_RAPPORT-CAMPAGNE-RRN_EN1.pdf
https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/20230719_NP_VIGINUM_RAPPORT-CAMPAGNE-RRN_EN1.pdf
https://us05web.zoom.us/j/89513631580?pwd=yA6rLMxtL1XJtle3egFb9W9a6Bjsle.1
https://voxukraine.org/nepravda-volodymyr-zelenskyj-prydbav-gotel-u-frantsiyi-za-e88-miljoniv
https://www.justice.gov/archives/opa/pr/justice-department-disrupts-covert-russian-government-sponsored-foreign-malign-influence
https://www.radiosvoboda.org/a/news-polshcha-rf-shpygunstvo/32881588.html
https://www.holosameryky.com/a/ecroparlamentari-vymahajut-rozsliduvannia/7549207.html
https://imi.org.ua/news/yes-vviv-sanktsiyi-shhodo-medvedchuka-marchevskogo-ta-golosu-yevropy-i61616
https://www.washingtonpost.com/world/2024/06/03/russia-europe-far-right-espionage/
https://www.washingtonpost.com/world/2024/06/03/russia-europe-far-right-espionage/


8

collaboration with Viktor Medvedchuk, launched the "Voice of 
Europe" project in the EU. The project was designed to strengthen 
Medvedchuk’s influence in Ukraine and position him among 
European public figures as an alternative to Ukrainian President 
Volodymyr Zelenskyi, promoting peace negotiations "as an 
alternative to a potential nuclear war".



In a comment to The Washington Post, an unnamed European 
intelligence officer stated that the website's status as a news 
organization was created to serve as a cover, making it easier to 
"approach politicians" under the guise of interviews about 
Ukraine, anti-globalism, and other issues. Michal Koudelka, head 
of the Czechia’s domestic security service, added that operation 
"Voice of Europe" was also an attempt to bring more pro-Russian 
deputies into the European Parliament, who would then engage 
in classic espionage on behalf of Russia. Investigators from The 
Washington Post found that Petr Bystron, a leading member of 
the far-right party Alternative for Germany (AfD) and the party’s 
No. 2 candidate for the European Parliament, was involved in the 
"Voice of Europe" operation. According to an unnamed Czech 
intelligence representative, Bystron, who was born in Czechia, 
was not just a passive participant receiving money from Russia 
and placing propaganda in far-right publications; he also 
recruited other political figures into the "Voice of Europe" orbit 
and was a "key managing figure".



The goal of this project extends beyond spreading disinformation 
to foreign audiences. In addition to discrediting Ukraine abroad, 
Russia uses politicians to push its agenda. For example, when a 
European Parliament votes on aid for Ukraine, a pro-Russian 
politician and their coalition can deliberately slow down the 
process, refuse to vote, or — worse — convince their opponents 
that helping Ukraine "harms them." As a result, international 
support may decrease or even cease entirely.


C
h

a
n

n
el

s 
fo

r
 s

pr
ea

d
in

g
 R

u
ss

ia
n

 d
is

in
fo

r
m

at
io

n

Russia employs a wide range of platforms to disseminate 
propaganda. The primary tools are state-run media, which 
broadcast Kremlin narratives through television, radio, and the 
internet. Major Russian media outlets include RT (Russia Today) 
and Sputnik. Additionally, Russia uses conspiracy-focused 
platforms such as 4chan and 8kun to spread Kremlin narratives, 
fake news, and manipulative content. Furthermore, the Russian 
government actively exploits international organizations’ 
platforms.



Russia also maintains various organizations and think tanks that 
promote disinformation narratives, historical myths, and 
justifications for its war against Ukraine. In the Baltic states, such 
organizations include the Russian Association of Baltic Studies, 
the "Historical Memory" Foundation, and the portals RuBaltic and 
Eurasia.Expert.



Other commonly used platforms include social media, where bots 
and fake accounts operate. Sometimes, social media algorithms 
create favorable conditions for spreading propaganda narratives 
similar to Russian. These algorithms, designed to maximize 
engagement, often amplify emotional and provocative content, 
which disinformation campaigns exploit.



Additionally, a study by Global Witness found that TikTok and X 
actively promoted content from the far-right Alternative for 
Germany (AfD) party during Germany’s election campaign. 
TikTok’s algorithm presented political content to new users that 
supported AfD in 78% of cases — far exceeding the party’s actual 
support among voters (around 20%). On X, the figure was 64%, 
with even politically neutral users receiving right-leaning content. 
These algorithms effectively create an information bubble that 
enhances the influence of populist parties and Russian 
disinformation narratives similar to the positions of far-right forces 
in Europe.

Channels for spreading Russian 
disinformation

https://www.washingtonpost.com/world/2024/06/03/russia-europe-far-right-espionage/
https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3892206-rosijska-propaganda-stvorila-za-kordonom-merezu-z-800-kanaliv-u-telegram.html
https://t.me/detector_media/24548


9

Media controlled by Russia(RT, Sputnik, Pravda, NewsFront…)



RT (Russia Today) — all EU countries, officially blocked since 2022 
(accessible via VPN)



RT is a Russian state-owned international television network 
created in 2005 and funded by the Russian government. Its 
mission is to cover global events from an "alternative" perspective. 
RT broadcasts in multiple languages, adapting its content for 
different audiences: English (RT International, RT UK), French (RT 
France), German (RT DE), Spanish (RT Español), Arabic (RT Arabic), 
Russian (RT на русском) and Serbian (RT Balkan).



RT operates through a hybrid content distribution model�
� Traditional broadcasting via satellite and cable TV�
� Digital platforms (YouTube, social media, a network of 

websites)�
� Content distribution via news aggregators and partner media 

outlets.



After Russia's full-scale invasion of Ukraine in February 2022, the 
EU, the UK, Canada, and other countries officially blocked RT. 
However, RT content continues circulating through alternative 
channels, including mirror websites, alternative domains, and 
reposts by other pro-Kremlin media and Telegram channels.



Sputnik —  all EU countries (officially blocked in the EU, accessible 
via VPN)



Sputnik is a Russian state-owned news agency, launched in 2014 
as part of the "Rossiya Segodnya" media group, whose editor-in-
chief is the propagandist Margarita Simonyan. Sputnik operates 
via news websites, radio stations, mobile apps, and social media 
in over 30 languages. Before restrictions were imposed in March 
2022, Sputnik was active in most EU countries, as well as in the 
US, Latin America, Asia, and Africa.

Sputnik had multilingual websites, FM radio stations, and satellite

broadcasting to reach an international audience. Official regional 
branches operated in France, Germany, the US, the UK, Spain, 
Turkey, Serbia, and other countries. The largest European offices 
were in Paris, Berlin, and London. Sputnik systematically spreads 
disinformation, including claims that Ukrainians allegedly are 
shelling civilian infrastructure in Russia, Russian soldiers are 
tortured in Ukrainian captivity, and Russia is ready for dialogue, 
but Zelenskyi refuses peace.



Following its EU ban, Sputnik distributed propaganda content 
through alternative platforms.



Baltnews — Latvia, Lithuania, Estonia (officially blocked, continues 
operations from Russia)



Baltnews is a Russian-language news agency founded in 2014 as 
part of the "Rossiya Segodnya" media group. It operated through 
separate editorial teams in Latvia, Lithuania, and Estonia, 
targeting Russian-speaking audiences in these countries. Due to 
increased regulatory oversight in the Baltic states, the agency 
relocated its operations to Moscow in 2018 but continued working 
through a network of freelance authors across the Baltics and 
Europe. The editor-in-chief is Andrey Starikov.



Baltnews systematically engages in disinformation, publishing 
manipulative materials that discredit the governments of Latvia, 
Lithuania, and Estonia. A significant portion of its content 
promotes the image of an "oppressed Russian-speaking 
population" in these countries and conspiracy theories. For 
example, Baltnews falsely claimed that Lithuania was "glad" that 
the war targeted Ukraine instead of itself, and that "Mein Kampf" 
was more popular in Latvia than the "Harry Potter" books.



Baltnews was blocked in Latvia in 2019, and in 2020, Facebook 
removed its page. In February 2023, Canada sanctioned the 
agency as part of "Rossiya Segodnya". Following its blocking, the 
agency switched to baltnews.com and intensified its presence on 
Telegram. C

h
a

n
n

el
s 

fo
r

 s
pr

ea
d

in
g

 R
u

ss
ia

n
 d

is
in

fo
r

m
at

io
n

https://www.rt.com/
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.rt.com
http://www.rt-com.com/uk/
https://francais.rt.com
https://francais.rt.com
https://de.rt.com
https://actualidad.rt.com
https://arabic.rt.com
https://russian.rt.com
https://rt.rs.
https://tlgrm.eu/channels/@rtnews
https://news.mail.ru/media/1365/?ysclid=m7m3u5ineu564314869
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.gov.uk/government/news/foreign-secretary-announces-sanctions-on-putins-propaganda--2
https://www.canada.ca/en/radio-television-telecommunications/news/2022/03/rt-and-rt-france-can-no-longer-be-distributed-by-canadian-television-service-providers.html
https://detector.media/infospace/article/238304/2025-02-17-nepryborkana-gidra-yak-kontent-rt-france-zalyshaietsya-v-infoprostori-krain-ies-popry-sanktsii/?utm_source=chatgpt.com
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=%D1%81%D0%BF%D1%83%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA&ie=UTF-8&oe=UTF-8
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rtrussia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://rossiyasegodnya.com
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=%D1%81%D0%BF%D1%83%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA&ie=UTF-8&oe=UTF-8
https://sputnik.fr.uptodown.com/android/telecharger
https://t.me/sputniknews_lt
https://web.archive.org/web/20190720144948/https://sputniknews.com/docs/about/index.html
https://sputnikglobe.com/docs/about/
https://sputnikglobe.com/20250220/russian-woman-describes-how-she-couldnt-bury-her-mother-due-to-ukrainian-shelling---1121590137.html
https://sputnikglobe.com/20250211/russian-pows-reveal-torture-during-ukrainian-captivity-1121556302.html
https://sputnikglobe.com/20250128/putin-russia-ready-to-pick-negotiators-for-direct-talks-with-zelensky-if-hes-ready-1121515700.html
https://t.me/SputnikInt
https://sputnikglobe.com/?ysclid=m7m4a4mxzc665648850
http://baltnews.com
https://news.err.ee/964965/latvia-blocks-baltnews-portal-citing-eu-sanctions-against-russia
https://xn--c1acbl2abdlkab1og.xn--p1ai/brand/5810.html
https://theins.ru/antifake/248324
https://www.bbc.com/news/av/world-europe-49973668
https://hromadske.ua/posts/u-latviyi-zablokuvali-sajt-rosijskogo-mediaholdingu-cherez-zagrozu-suverenitetu-ukrayini
https://lt.baltnews.com/freedom_of_speech/20201203/1020430185/Ban-po-raspisaniyu-Facebook-ne-ustaet-blokirovat-Baltnews.html
https://www.canada.ca/en/global-affairs/news/2023/02/canada-sanctions-additional-russian-propagandists.html
http://baltnews.com
https://t.me/baltnews


10

Pravda — EU countries, comprising 24 websites, not blocked

Pravda.ru is a Russian online publication founded in 1999. It 
presents itself as an international news and analysis source. In 
addition to its main Russian-language site, the platform has 
English and Portuguese versions. In 2024, a network of 24 "Pravda" 
branded websites was discovered (and likely created), targeting 
audiences in Germany, France, Spain, the UK, Italy, and other 
countries. These websites pose as independent news sources but 
publish content aligned with Russian propaganda. Each site has 
Telegram channels.



Pravda regularly spreads disinformation and manipulative 
materials, such as: a "secret British base" in Kyiv was destroyed; 
Trump "issued an ultimatum" for Ukraine to withdraw from the 
Kursk region; Ukrainian cities were "massively attacked" and Kyiv 
was "burning for the seventh day"; Russia would soon "celebrate 
reunification with Ukraine".



As of February 2025, there is no information on an official ban of 
this network in European countries.



NewsFront — EU countries, blocked since February 2025



NewsFront is a Russian media outlet founded in 2014 in 
Bakhchisarai (occupied Crimea). It operates in ten languages, 
including Russian, Polish, Serbian, German, English, French, 
Spanish, Bulgarian, and Georgian, targeting an international 
audience. Before sanctions (imposed by the US, UK, Australia, 
Japan, and New Zealand), NewsFront actively spread content in 
Europe, the US, Latin America, and post-Soviet countries. The 
outlet was founded by Konstantin Knyrik, who also leads Crimea’s 
branch of the pro-Russian Rodina party. Co-owner Mikhail Sinelin 
is a former Kremlin official. According to The Wall Street Journal, 
NewsFront operates under FSB coordination. Its affiliated 
publication, SouthFront, is available in English and German. 



NewsFront systematically spreads disinformation and is part of 
Russia's propaganda network. It was used to interfere in

elections, including in France and Germany (2017), and to 
discredit Angela Merkel and Emmanuel Macron.  NewsFront has 
also been involved in campaigns to discredit COVID-19 vaccines, 
spreading claims that the US government created the 
coronavirus. In 2024, NewsFront manipulated information about a 
supposed upcoming biopic "The Price of Victory" about Zelenskyi, 
using fake videos featuring actors Chuck Norris and Dolph 
Lundgren.



NewsFront was blocked in the EU in February 2025. It was also 
banned from Facebook, Twitter (X), and YouTube (2020-2022) for 
violating platform policies. In 2021, the US Treasury sanctioned 
the outlet. After the bans, NewsFront moved to alternative 
platforms like RuTube and Telegram to continue spreading 
Kremlin narratives.



RTR-Planeta — EU countries, Latin America, Asia, US, 
Canada(blocked in the EU, accessible via VPN)



RTR-Planeta is an international TV channel launched in 2002 by 
the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company 
as a global version of Russia’s state-owned "Rossiya-1" channel. 
Before sanctions, RTR-Planeta was broadcast in Lithuania, 
Latvia, Estonia, and other European countries via cable and 
satellite. It also reached Asia, North and South America.  RTR-
Planeta offered a wide range of content, from news to 
entertainment programs and documentaries, adapted for an 
international audience, promoting Russian culture and state 
opinion on world events.



RTR-Planeta systematically spread disinformation and pro-
Russian propaganda, leading to multiple bans. In 2015, Lithuania 
suspended its broadcasts for three months for inciting hatred 
and portraying Ukrainians as enemies of Russia. In 2019, Latvia 
also temporarily blocked it for hate speech after on-air calls to 
"hang Ukrainians for their political views". In 2024-2025, the 
channel continued to spread fakes about alleged Western-

C
h

a
n

n
el

s 
fo

r
 s

pr
ea

d
in

g
 R

u
ss

ia
n

 d
is

in
fo

r
m

at
io

n

https://news-pravda.com
http://pravda.ru
http://pravdareport.com
http://pravda-brasil.com/
https://t.me/CenterCounteringDisinformation/9800
https://deutsch.news-pravda.com
http://francais.news-pravda.com
https://spanish.news-pravda.com
https://news-pravda.com
https://t.me/pravdadecom
https://news-pravda.com/nato/2025/02/21/1074573.html
https://news-pravda.com/world/2025/02/21/1075474.html
https://news-pravda.com/nato/2025/02/21/1074802.html
https://news-pravda.com/world/2025/02/21/1075513.html
https://news-front.su
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/02/24/16th-package-of-sanctions-on-russia-s-war-of-aggression-against-ukraine-eu-lists-additional-48-individuals-and-35-entities/
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628
https://www.chesno.org/traitor/548/
https://war-sanctions.gur.gov.ua/sanctions/persons/735
https://www.wsj.com/articles/russian-disinformation-campaign-aims-to-undermine-confidence-in-pfizer-other-covid-19-vaccines-u-s-officials-say-11615129200?st=it4dpc2j4oitn1o&reflink=desktopwebshare_permalink
https://southfront.press
https://www.zeit.de/digital/internet/2017-02/bundestag-elections-fake-news-manipulation-russia-hacker-cyberwar/komplettansicht
https://time.com/5948017/news-front-covid-19-information-war/
https://www.nytimes.com/2024/03/07/business/media/russia-us-news-sites.html
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/02/24/16th-package-of-sanctions-on-russia-s-war-of-aggression-against-ukraine-eu-lists-additional-48-individuals-and-35-entities/
https://www.nbcnews.com/tech/internet/facebook-twitter-remove-disinformation-accounts-targeting-ukrainians-rcna17880
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0628
https://rutube.ru/channel/17543748/
https://vgtrk.ru/rtrplaneta
https://www.delfi.lt/en/culture/lithuania-creates-precedent-in-eu-by-banning-russian-tv-station-67666870
https://www.hs.fi/maailma/art-2000005984806.html


11

funded biolabs in Ukraine to develop biological weapons, as well 
as discrediting materials about opposition politicians and 
independent media, accusing them of collaborating with foreign 
intelligence.



In June 2022, the EU officially blocked RTR-Planeta as part of its 
sixth sanctions package against Russian propaganda. The 
channel was banned from broadcasting via cable, satellite, and 
online platforms in the EU. After the ban, RTR-Planeta continued 
distributing content through alternative platforms and proxy 
media to circumvent sanctions.



NTV Mir —  EU, US, Israel, Australia (blocked in the EU) 

The international version of the Russian TV channel NTV, founded 
in 1993, was broadcast in the CIS countries, Europe, the United 
States, Canada, Australia, Israel, and the Middle East. The 
channel has adapted its content for Russian-speaking audiences 
abroad, offering news, analytics, entertainment programs, series, 
and documentaries. The channel is broadcast via cable networks 
and satellite.



NTV Mir systematically disseminates pro-Kremlin propaganda 
and disinformation, including about the war in Ukraine. The 
channel uses anti-Ukrainian narratives, accusing Ukrainians of 
Nazism, terrorism, and creating biological weapons in 
cooperation with the West. In 2024-2025, it also aired 
manipulative stories about Ukrainian refugees in Europe, accusing 
them of increasing crime. 



In August 2022, the French media regulator Arcom stopped 
broadcasting NTV Mir due to hate speech and disinformation. In 
December 2022, the EU Council banned the channel from 
broadcasting in Europe. Despite the blocking, the resource 
continues distributing its materials through online platforms and 
Telegram, trying to circumvent the sanctions.



C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

Media 



The previous sections listed the narratives spread by Russian 
propagandists in Europe. The following section discusses sources 
and individuals whose rhetoric often resembles Russian 
messaging. Whether intentional or accidental, such activity can 
damage Ukraine’s image abroad and undermine international 
support.



According to a study by InformNapalm, the most active media 
outlets spreading narratives similar to Russian ones are 
concentrated in Germany and France. These outlets justify 
criticism of the West, spread conspiracy theories, and call for an 
end to support for Ukraine. They also promote disinformation 
about “Nazis in Ukraine”, “the bombing of Donbas”, and “Russia’s 
self-defense against NATO”, fueling anti-Western and protest 
sentiments in Europe. Below are some examples of such media 
outlets.



Germany: 



Pi-News — supports AfD and disseminates far-right and extremist 
views. In 2021, it was recognized as extremist by the Federal 
Office for the Protection of the Constitution of Germany. The site 
also features narratives similar with Russian ones, including 
publishing an interview of Tucker Carlson with Lavrov, 
disinformation about “Nazism in Ukraine,” and “shelling of civilians 
by the Ukrainian army”.



Telepolis.de — an online publication managed by Euroskeptic 
journalist Florian Rötzer. It covers the Russian-Ukrainian war from 
a far-left perspective that is hostile to the West. 

Channels of disinformation 
dissemination similar to Russian 
narratives

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_22_2823
https://www.ntv.ru/novosti/
https://informnapalm.org/ua/merezha-yevropeiskykh-zmi-yaka-staie-inst/
https://www.pi-news.net/2024/12/tucker-carlson-interview-mit-sergej-lawrow-wie-der-krieg-mit-den-usa-beendet-werden-kann/
https://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/pi-news-bundesamt-fuer-verfassungsschutz-stuft-islamfeindlichen-blog-als-erwiesen-extremistisch-ein-a-e2995ba3-0002-0001-0000-000177330635
https://www.pi-news.net/2024/12/tucker-carlson-interview-mit-sergej-lawrow-wie-der-krieg-mit-den-usa-beendet-werden-kann/
https://www.pi-news.net/2023/04/ukraine-und-die-nazis-warum-ein-neues-nuernberg-noetig-ist/
https://www.pi-news.net/2022/10/kiew-kriegt-jetzt-eine-dosis-der-eigenen-medizin/
http://telepolis.de
https://insightnews.media/german-online-newspaper-telepolis-and-its-pro-russian-stance/


12

Spain:



Rebelion.org — a media outlet with communist and anti-Western 
views. The platform demonizes the West, NATO, and the EU, 
spreads narratives about “neo-Nazis in Ukraine”, and justifies 
Russia’s invasion by calling it a “special military operation”. The 
site accuses NATO of starting the war and spreads disinformation 
about the Ukrainian government. For example, it promotes the 
claim that Ukraine, not Russia, provoked the war. In another 
article, it justifies Russia’s invasion, portraying it as "defending 
Donbas", and asserts that the war in Ukraine benefits only Kyiv.



Italy:



FarodiRoma —  an online publication established as a non-profit 
editorial initiative. It covers various topics, including religion, 
politics, and international events. It systematically spreads 
narratives similar to Russian ones. For example, it promotes claims 
of alleged armed clashes between Polish and Ukrainian troops in 
Donbas. In another article, the authors depict Ukrainian President 
Volodymyr Zelenskyi as interested in prolonging the war for his 
political ambitions.



Occhi sul mondo — an Italian news site covering international 
events with a strong bias against the West and NATO, often 
spreading narratives similar to Russian ones. For example, in an 
article on military actions in Donbas, the site claims that the 
Ukrainian army is carrying out massive attacks on civilians. 
Another article spreads the false claim that Volodymyr Zelenskyi 
allegedly offered €500 million to Slovak Prime Minister Fico in 
exchange for support for Ukraine’s NATO accession. The 
publication also wrote that Ukraine is running out of ATACMS 
missiles and condemned mobilization in Ukraine, portraying it as 
“total conscription of all men to the front”.



C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

Among its authors is Ulrich Heyden, who works in Russia. It has 
published articles about Ukraine’s alleged imminent collapse and 
depicted the Russian-Ukrainian war as “assisted national suicide”.

Politikstube.com — a far-right media outlet linked to AfD. The 
publication frequently cites Russian state and pro-Russian media. 
It promotes narratives that Zelenskyi is allegedly provoking a 
world war by striking key Russian oil facilities, publishes fakes that 
NATO poses a threat to Russia, and accuses the West of reckless 
spending of billions on a “hopelessly corrupt, unstable country 
torn by tensions resembling a civil war”.



France:



Egalité et Réconciliation — an ultra-right media outlet founded 
by Alain Soral, known for his antisemitic and conspiratorial views. 
French courts have repeatedly found him guilty of inciting racial 
hatred, denying the Holocaust, and justifying war crimes. The site 
spreads materials about global conspiracies and republishes 
propaganda videos about the war in Ukraine, often featuring 
Xavier Moreau, a former French military officer living in Moscow, 
who was seen unfurling the flag of the so-called "DPR".



The publication refers to Ukrainian soldiers as "Ukro-Nazis" 
committing mass murders and promotes conspiracy theories 
about a "secret alliance between Ukrainian nationalists and US 
neoconservatives".



Reseau International — republishes Sputnik materials, spreads 
fakes about “neo-Nazis in Ukraine”, “American biolabs”, and other 
disinformation narratives about Ukraine. It claims that Ukraine is 
supposedly “betraying” its Western partners, that Estonia is 
plunging into an economic crisis after leaving Russia’s energy 
grid, and that the US has placed dangerous weapons in Ukraine 
threatening Russia.



http://rebelion.org
https://rebelion.org/ser-ciegos-sordos-y-mentirosos-sobre-el-donbass-2/
https://rebelion.org/donbass-escalada-de-un-conflicto-que-solo-beneficia-a-ucrania/
https://www.farodiroma.it/il-folle-re-di-kiev-perche-zelensky-non-puo-permettersi-di-porre-fine-alla-guerra-lee-morgan-e-john-mac-ghlionn/
https://www.farodiroma.it/tensioni-tra-kiev-e-varsavia-e-voci-di-scontri-tra-truppe-polacche-e-ucraine-nel-donbass-vladimir-volcic/
https://www.farodiroma.it/il-folle-re-di-kiev-perche-zelensky-non-puo-permettersi-di-porre-fine-alla-guerra-lee-morgan-e-john-mac-ghlionn/
https://www.occhisulmondo.info
https://www.occhisulmondo.info/2023/03/12/lesercito-ucraino-ha-eseguito-massicci-attacchi-contro-i-civili-nelle-provincie-del-donbass/
https://www.occhisulmondo.info/2024/12/24/zelensky-offre-500-milioni-di-euro-a-fico-in-cambio-del-sostegno-dellucraina-nella-nato/
https://www.occhisulmondo.info/2024/12/28/ucraina-i-missili-atacms-stanno-per-terminare/
https://www.occhisulmondo.info/2024/11/13/ucraina-tutti-al-fronte-2/
https://ukraina.ru/20230630/1047679710.html
https://www.telepolis.de/features/Moeglicher-Kollaps-der-Ukraine-Besorgte-Blicke-und-Schweigen-in-Kiew-10260995.html
https://www.telepolis.de/features/Die-ukrainische-Tragoedie-Zum-assistierten-Suizid-einer-Nation-10184580.html
http://politikstube.com
https://journalistenwatch.com/2025/02/19/drohnenangriff-auf-fuer-usa-wichtige-oel-pumpstation-will-selenskyj-wegen-des-drohenden-friedens-noch-schnell-den-weltkrieg-provozieren/
https://journalistenwatch.com/2025/02/13/ukraine-einigung-naht-alle-kriegstreiberei-durch-milliarden-und-waffenlieferungen-war-umsonst/
https://journalistenwatch.com/2025/02/13/ukraine-einigung-naht-alle-kriegstreiberei-durch-milliarden-und-waffenlieferungen-war-umsonst/
http://egaliteetreconciliation.fr
https://informnapalm.org/ua/merezha-yevropeiskykh-zmi-yaka-staie-inst/
https://www.lemonde.fr/politique/article/2016/10/26/le-site-d-alain-soral-egalite-et-reconciliation-pirate-par-le-hackeur-ulcan_5020627_823448.html
https://hudoc.echr.coe.int/app/conversion/pdf/?library=ECHR&id=003-7268223-9898891&filename=Decision%20Alain%20Bonnet%20v.%20France%20-%20criminal%20conviction%20of%20Alain%20Soral%20for%20racial%20insults%20and%20calling%20into%20question%20crimes%20against%20humanity%20was%20not%20incompatible%20with%20Article%2010%20of%20the%20Convention%20.pdf
https://www.stopfake.org/uk/prapor-dnr-v-paryzhi-hto-jogo-rozgornuv/
http://egaliteetreconciliation.fr/Ukraine-les-gentils-ukronazis-gentil-violent-et-gentil-tuent-77704.html
http://egaliteetreconciliation.fr/Ukraine-retour-sur-l-alliance-entre-les-banderistes-et-les-straussiens-68036.html
https://reseauinternational.net/bandera-et-le-nazisme-ukrainien-champions-de-loccident/
https://reseauinternational.net/bandera-et-le-nazisme-ukrainien-champions-de-loccident/
https://reseauinternational.net/dmitri-medvedev-lukraine-mord-la-main-de-son-maitre/
https://reseauinternational.net/lestonie-contrainte-de-fermer-ses-entreprises-apres-avoir-quitte-le-reseau-energetique-unifie-avec-la-russie/
https://reseauinternational.net/les-etats-unis-ont-deploye-des-armes-dangereuses-pour-la-russie-en-ukraine-valentin-vasilescu/?doing_wp_cron=1740000897.3763880729675292968750


13

Czechia:



CZ24.news — a publication that claims to spread "truthful 
information" but actively publishes disinformation about the 
Russo-Ukrainian war. The site promotes narratives about "Russia’s 
inevitable victory" and "the decline of the West". It publishes 
materials from Russian officials and propagandists, reprints news 
from TASS, RIA Novosti, Sputnik, NewsFront, and other Kremlin 
sources.



PravyProstor.net — spreads narratives similar to Russian 
disinformation messages. The publication claims that EU 
countries are "tired of the war" and "do not adhere to sanctions", 
undermining Western unity in supporting Ukraine. The resource 
also actively criticizes the Czech government and mocks 
President Petr Pavel’s decisions regarding support for Ukraine. The 
publication proposed "10 changes for the EU", in which it declared 
the decline of the European Union. Additionally, it manipulates 
information about the economic situation, emphasizing the 
alleged negative consequences for Czechia from severing ties 
with Russia.


C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

Party Fidesz (Hungarian Civic Alliance) — ruling party of Hungary 

The party founder and current Prime Minister of Hungary, Viktor 
Orbán, has refused to supply weapons to Ukraine since Russia's 
full-scale invasion and has blocked joint EU initiatives for military 
assistance to Kyiv. Orbán also calls for an immediate ceasefire 
and peace negotiations. However, he does not specify under 
whose terms and ignores that Russia is unwilling to make 
concessions in negotiations, instead presenting ultimatums to 
Ukraine.



Actions that may harm Ukraine�

� Blocking aid to Ukraine: Orbán has repeatedly vetoed 
financial and military support for Ukraine from the EU, 
including a €50 billion aid package for 2023-2024�

� Undermining the EU’s sanctions policy: Hungary has 
threatened to block sanctions against Russia and has 
advocated for maintaining economic ties with Moscow, 
particularly in the energy sector�

� Blocking Ukraine’s integration into the EU and NATO: opposes 
Ukraine’s membership in these structures, claiming it 
"threatens Europe's security"�

� Blames the West for "fueling the war" between Russia and 
Ukraine, arguing that EU sanctions do not work and only harm 
the European economy�

� Maintains personal contacts with Putin. In October 2024, he 
visited Moscow, becoming the first EU leader to meet with 
Putin since the war began.



Smer-SD («Direction – Social Democracy») — ruling party of 
Slovakia



The leader of the party and Prime Minister of Slovakia, Robert 
Fico, denies the possibility of Ukraine's military victory and calls for 
"peace negotiations", using rhetoric that echoes Kremlin

European political forces promoting false messages 
about Ukraine

https://cz24.news/ruska-armada-se-pripravuje-na-rozhodujici-uder-na-konstantinovku-predpoved-isw-zelenskij-se-bude-potacet-mezi-charkovem-a-zapadnim-donbasem/
http://pravyprostor.net
https://pravyprostor.net/desatero-lukase-kovandy-jak-zmenit-eu/
https://pravyprostor.net/desatero-lukase-kovandy-jak-zmenit-eu/
https://pravyprostor.net/unikatni-stav/
https://hungarytoday.hu/orban-ukraine-weapons-ukrainian-refugees/
https://www.bbc.com/news/world-europe-67724357
https://www.bbc.com/news/articles/c3gvrzpwp54o
https://www.bbc.com/news/world-europe-67724357
https://www.dw.com/en/hungarys-orban-threatens-to-block-eu-sanctions-on-russia/a-71404115
https://www.dw.com/en/hungary-viktor-orban-pledges-to-keep-relations-with-russia/a-64754014
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-07-13/orban-s-eu-presidency-pleases-his-own-allies
https://apnews.com/article/hungary-orban-ukraine-eu-membership-f4a02aa3efee975b6d2e7c4086f284dc
https://www.politico.eu/article/hungary-viktor-orban-russia-us-sanction-good-eu-bad/
https://www.bbc.com/news/articles/cml29r8d2zxo
https://www.voanews.com/a/slovakia-s-election-threatens-to-upend-western-unity-on-ukraine/7286950.html


14

narratives. He refuses to supply weapons to Ukraine and opposes 
sanctions against Russia. Fico has also claimed that the war in 
Ukraine started due to the oppression of Russian speakers.



Actions that may harm Ukraine�

� Halting military aid: officially declared that he would not 
support military assistance to Ukraine, even refusing to 
transfer ammunition that the previous government had 
already approved�

� Threatening Ukraine with energy supply cuts: After visiting 
Moscow on December 22, 2024, Fico accused Kyiv of stopping 
Russian gas transit and threatened to cut off electricity 
supplies to Ukraine, openly engaging in energy blackmail�

� Blocking financial aid to Ukraine: obstructed the allocation of 
€50 billion in assistance to Ukraine in 2024, citing "lack of 
transparency in expenditures".



Fico regularly blames the West for "fueling the war", thereby 
justifying Russia’s invasion of Ukraine. He claimed that Russia 
"reacted" to Ukraine’s push for NATO membership and compared 
this to U.S. actions, effectively justifying the invasion. He also 
called the Ukrainian Azov Battalion fascist and described the war 
in Donbas as having "started due to the killing of the Russian 
population by Ukrainian Nazis". On December 22, 2024, he visited 
Moscow for talks with Putin.



Alternative for Germany (Alternative für Deutschland) — 20,8%  in 
the Bundestag



Party leader�

� Alice Weidel — co-chair of the party, known for her anti-
immigration and Eurosceptic rhetoric�

� Tino Chrupalla — co-chair of the party, advocates for lifting 
sanctions against Russia and restoring Nord Stream gas 
pipelines.


Opposes military support for Ukraine and sanctions against 
Russia. In 2019, one of the party’s leaders, Alexander Gauland, 
stated in an interview with Russia’s "Komsomolskaya Pravda" that 
the war in Donbas should be considered "an internal matter of 
Ukraine" and that Germany should not interfere. In September 
2024, Tino Chrupalla called for the resumption of Nord Stream 
gas pipelines, blaming "opponents of energy independence" for 
their destruction. In November 2024, the party included a pledge 
to lift sanctions against Russia and recommissioning the Nord 
Stream in its election program.



Actions that may harm Ukraine�

� Visiting occupied territories: In 2018, a delegation of eight AfD 
members visited occupied Crimea. Berlin AfD deputy Gunnar 
Lindemann traveled to occupied territories of Ukraine�

� Participation in Russian events: In February 2023, AfD 
Bundestag member Steffen Kotré participated in a Russian TV 
show hosted by Vladimir Solovyov, where he criticized arms 
supplies to Ukraine�

� Reports of ties with Russian intelligence services: In July 2023, 
German media reported that Vladimir Sergeyenko, a 
Bundestag staffer for AfD, had close contacts with Russian 
officials�

� AfD openly calls for lifting sanctions against Russia, arguing 
that it protects German economic interests. Party leaders also 
claim that supplying weapons to Ukraine prolongs the war.



Since the party's founding, media reports have suggested that 
the Kremlin funds AfD. Political analysts note that Russia supports 
AfD and other far-right forces in Europe, such as Marine Le Pen’s 
National Rally in France. According to Spiegel, in 2014, AfD 
leaders visited the Russian embassy in Berlin for consultations 
with Russian diplomats regarding sanctions policy and the 
situation in Ukraine. Reports indicate that Moscow offered the 
party "strategic consulting" and "regular information exchanges".


C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

https://www.politico.eu/article/slovakia-robert-fico-announce-halt-military-aid-ukraine/
https://kyivindependent.com/fico-criticizes-kyivs-sanctions-against-russian-oil-in-call-with-shmyhal/
https://www.bbc.com/news/world-europe-66938694
https://www.pravda.com.ua/news/2023/10/26/7425791/
https://www.bbc.com/news/articles/cz0rn85v5kjo
https://suspilne.media/912883-premer-ministr-slovaccini-prigroziv-ukraini-pripinennam-postacanna-elektroenergii/
https://www.eurointegration.com.ua/news/2024/01/16/7177572/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/11/1/7482563/
https://sita.sk/europa-by-mala-pomoct-trumpovi-ukoncit-vojnu-na-ukrajine-vyhlasil-fico-na-konferencii-cpac-foto-video/
https://www.bbc.com/news/world-europe-66938694
https://www.bbc.com/news/articles/cz0rn85v5kjo
https://www.ft.com/content/221911c1-bca0-4bfe-aa99-5950033bd31c?utm_source=chatgpt.com
https://taz.de/Drei-Direktmandate-fuer-die-AfD/!5450248/
https://x.com/Tino_Chrupalla/status/1839334390243201411
https://www.wilsoncenter.org/article/germanys-far-right-afd-doubles-vote-share-and-reshapes-germanys-political-landscape
https://www.kp.ru/daily/26951.5/4003938/
https://x.com/Tino_Chrupalla/status/1839334390243201411
https://www.afd.de/wp-content/uploads/2017/04/2017-04-12_afd-grundsatzprogramm-englisch_web.pdf
https://web.archive.org/web/20180403052007/http://tyzhden.ua/News/209149
https://mfa.gov.ua/en/news/ukraine-can-further-rely-germanys-support-its-territorial-integrity-and-sovereignty
https://www.eurointegration.com.ua/news/2023/02/3/7155474/
https://www.spiegel.de/international/germany/germany-secret-messages-document-moscow-contacts-with-staffer-of-far-right-afd-a-0040e526-39d7-4f22-8bc1-6772bc2d840a
https://www.wilsoncenter.org/article/germanys-far-right-afd-doubles-vote-share-and-reshapes-germanys-political-landscape
https://babel.ua/en/news/115465-far-right-candidate-for-german-chancellor-wants-good-relations-with-russia
https://www.bbc.com/news/articles/cn48y8xg53lo
https://www.deutschlandfunk.de/moskau-und-die-afd-parteienfinanzierung-aus-russland-oder-100.html
https://www.dw.com/uk/%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%BB%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%B7%D0%B2%D1%8F%D0%B7%D0%BA%D0%B8-%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%85-%D1%96%D0%B7-%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%96%D1%94%D1%8E/a-48820958
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/afd-sucht-rat-aus-russland-strategiesitzung-in-der-botschaft-a-1006983.html


15

Rassemblement National, France — 26.6%  of Parliament



Party leader�

� Marine Le Pen — long-time party leader, known for her anti-
European rhetoric�

� Jordan Bardella — party president since 2022, has declared 
support for Ukraine while emphasizing the need to avoid 
escalation with Russia.



The party opposes EU sanctions against Russia, claiming they 
primarily harm France. It criticizes anti-Russian sentiments in the 
West. The party’s program included intentions to withdraw from 
NATO’s integrated command and abandon several joint military 
projects with Germany. Marine Le Pen supports the idea of 
France’s “neutrality” regarding the war in Ukraine and opposes 
arms deliveries.



Actions that may harm Ukraine�

� Support for Crimea’s annexation: Marine Le Pen called the 
referendum in Crimea “legitimate” and urged recognition of 
Russia’s occupation of the peninsula�

� Participation in Russian “observation missions”: Deputies from 
the National Rally took part in so-called monitoring missions in 
occupied Ukrainian territories during the 2014 referendum on 
joining Russia�

� Ties to Russia: Media reported that in 2014 the party received 
a €9 million loan from the Russian “First Czech-Russian Bank”, 
controlled by the Kremlin (closed in 2016). Documents 
published by hackers in 2015 suggest this loan was part of a 
deal between Russia and the party in exchange for support 
for Crimea’s annexation�

� The media also reported on Marine Le Pen’s ties with Putin. 
She visited Moscow in 2017 and met with the Russian 
president, who expressed support for his policies. Le Pen 
called Putin “a defender of Europe’s Christian heritage.”

Sahra Wagenknecht Alliance, Germany (previously in Die Linke — 
split into a newly formed party in 2023)



Party leader�

� Sahra Wagenknecht — founder and leader of the party, 
former leader of the Left Party’s Bundestag faction, known for 
criticizing aid to Ukraine.



Promotes Germany’s “peace policy” regarding the war in Ukraine. 
She opposes arms supplies to Ukraine, calls for “peace 
negotiations” considering Russia’s conditions, and advocates for 
lifting EU sanctions against the Kremlin. In 2023, Wagenknecht 
and her allies organized an anti-war rally in Berlin, calling to stop 
supporting Ukraine, arguing that it only “prolongs the war”. One 
party member, Andrej Hunko, contacted Russian occupation 
administration representatives.



Actions that may harm Ukraine�

� Blocking support for Ukraine: Wagenknecht opposed 
transferring defensive weapons to Kyiv and suggested halting 
military aid�

� Justifying Crimea’s annexation: In 2014, representatives of her 
political faction in the Left Party called for taking the so-
called referendum in Crimea “seriously” and opposed 
sanctions against Russia�

� Promoting Germany’s neutrality: The party claims Germany 
should distance itself from the war, ignoring its commitments 
to the EU and NATO.



According to The Washington Post, in 2021, the Kremlin 
considered Wagenknecht a key figure for forming an “anti-war 
coalition” with the far-right AfD to weaken support for Ukraine in 
Europe. Wagenknecht’s statements and those of her associates 
were frequently cited in Russian media, using politicians' words to 
justify negotiations with Putin and lifting sanctions.

C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3882132-francuzki-ultrapravi-pragnut-pidtrimuvati-ukrainu-ta-uniknuti-eskalacii-z-rosieu-bardella.html
https://www.bbc.com/news/world-europe-61073894
https://web.archive.org/web/20150706153814/http://www.frontnational.com/2014/12/lukraine-de-louest-desormais-ouvertement-vassalisee-par-washington/
https://www.politico.eu/article/france-far-right-manifesto-russia-nato-national-rally/
https://www.pravda.com.ua/news/2024/07/6/7464386/
https://ua.krymr.com/a/news/28211575.html
https://tsn.ua/politika/agresiyu-putina-v-krimu-pidtrimali-yevropeyski-neonacisti-ta-komunisti-dokument-345828.html
https://www.economist.com/europe/2017/04/15/europe-is-trying-to-keep-russia-from-influencing-its-elections
https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2015/04/02/fn-des-hackers-russes-devoilent-des-echanges-au-kremlin_4608660_4355770.html
https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2022/04/20/quels-sont-les-liens-de-marine-le-pen-avec-la-russie-de-vladimir-poutine_6122903_4355770.html
https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2198658-le-pen-ide-do-moskvi-na-zustric-z-rosijskimi-zakonodavcami.html
https://www.radiosvoboda.org/a/25406393.html
https://www.aljazeera.com/opinions/2022/4/4/forbidden-love-putin-and-the-french-european
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/die-linke-sahra-wagenknecht-und-neun-getreue-treten-offiziell-aus-partei-aus-und-verkuenden-neue-partei-a-91d78e13-f194-4ef9-82c6-650a9a0a2c15
https://www.bbc.com/news/world-europe-67914273
https://www.aa.com.tr/en/europe/left-populist-bsw-party-warns-against-direct-conflict-between-germany-and-russia/3369146
https://www.eurointegration.com.ua/news/2024/06/14/7188165/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/09/15/7475183/
https://youtu.be/agzrulhvx28?si=WRZSeO4P2jNE98mM
https://www.aa.com.tr/en/europe/thousands-rally-in-berlin-for-peace-talks-with-russia/2831192
https://www.radiosvoboda.org/a/29085454.html
https://www.spiegel.de/politik/sahra-wagenknecht-bezeichnet-wladimir-putin-als-verbrecher-a-86f3b304-2a5a-406a-a763-46d5715261c1
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/linkspartei-in-der-krim-krise-putins-freunde-in-berlin-a-959041.html
https://www.washingtonpost.com/world/2023/04/21/germany-russia-interference-afd-wagenknecht/


16

Sahra Wagenknecht repeatedly spread the narrative that the 
West supposedly provoked the war in Ukraine and that NATO 
expansion caused Russia’s invasion. “Ukraine needs peace, not 
weapons” — the politician calls for stopping military aid to 
Ukraine. “Sanctions harm Germany, not Russia” — she actively 
opposes sanctions policy, claiming it allegedly destroys the 
German economy.



Austrian Freedom Party  (FPÖ) — 28.8% of Parliament



Party leader�

� Herbert Kickl — head of FPÖ, known as a Euroskeptic, critic of 
aid to Ukraine and sanctions against Russia�

� Norbert Hofer — former party leader, held a moderate position 
but opposed anti-Russian sanctions.



FPÖ officially does not support military aid to Ukraine, justifying it 
with Austria’s neutral status. The party criticizes EU sanctions 
against Russia, claiming they harm Austria’s economy more than 
the Kremlin. The party also advocates for a “peaceful 
settlement”, without specifying whether it should be on Kyiv’s or 
Moscow’s terms.



Actions that may harm Ukraine�

� Opposing EU sanctions — FPÖ criticizes sanctions, insisting on 
restoring economic cooperation with Russia, especially in the 
energy sector�

� Refusing to support military aid to Ukraine — insists that 
Austria should not provide even indirect assistance to Kyiv�

� Promoting Euroskeptic rhetoric — FPÖ calls for EU reforms and 
reducing Brussels’ influence�

�
In 2016, the party signed a cooperation agreement with Russia’s 
“United Russia” party, indicating official ties with Moscow. Several 
FPÖ representatives participated in events in Russia.

FPÖ stated that money for supporting Kyiv should be redirected 
to Austria’s domestic needs. The party called for Austria’s 
“neutrality” regarding the Russia-Ukraine war and accused 
Brussels of “escalating the conflict”. Members of this party walked 
out during Zelenskyi’s speech. Actively advocates for resuming 
Russian gas imports and economic cooperation with Russia.



Confederation Liberty and Independence (Konfederacja 
Wolność i Niepodległość), Poland — 7.2% of Parliament



Party leader�

� Sławomir Mentzen — economist, co-chair of the party, known 
for his harsh anti-immigration rhetoric, called to stop 
supporting Ukrainian refugees�

� Krzysztof Bosak — one of the main leaders, noted for 
supporting the blockade of the border with Ukraine�

� Grzegorz Braun — advocates for Poland’s exit from the EU and 
NATO�

�
Konfederacja formally condemns Russia’s invasion of Ukraine but 
opposes large-scale aid to Kyiv, demanding that all arms 
supplies and financial support come with economic guarantees 
for Polish companies in Ukraine’s post-war reconstruction. The 
party opposes support for Ukrainian refugees in Poland, calling 
for cuts to social benefits and the return of Ukrainians home.



Actions that may harm Ukraine�

� Criticism of military support: stated that Poland should not 
spend money supporting Kyiv as it is “not its war.�

� Supported the blockade of the Ukrainian border: backed 
farmers who blocked the border with Ukraine. Party member 
Rafał Mekler called for demonstrations�

� Discrediting Ukrainians in Poland: spread myths that Ukrainian 
refugees take jobs, increase crime, and receive unjustified 
privileges.

C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

https://www.youtube.com/watch?v=C9-oJhuYIOI
https://bsw-bt.de/waffen-bringen-keinen-frieden-sahra-wagenknecht/
https://youtu.be/agzrulhvx28?si=WRZSeO4P2jNE98mM
https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c0kj7prll5eo
https://www.holosameryky.com/a/7804297.html
https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c0kj7prll5eo
https://responsiblestatecraft.org/herbert-kickl-austria-election/
https://www.euractiv.com/section/politics/news/austrias-far-right-rattles-the-gates-of-power/
https://er.ru/activity/news/edinaya-rossiya-podpisala-soglashenie-o-sotrudnichestve-s-avstrijskoj-partiej-svobody_149954
https://www.rferl.org/a/russia-austria-freedom-party-pact-putins-party/28185013.html
https://www.profil.at/morgenpost/putins-blaue-freunde/402934467
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/08/22/7471387/
https://www.bbc.com/news/world-europe-65131744
https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3714757-u-pravlacij-partii-avstrii-zvinuvatili-opozicijnu-partiu-svobodi-u-roboti-na-kreml.html
https://www.eurointegration.com.ua/articles/2025/02/20/7205368/
https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3782358-blokuvanna-kordonu-z-ukrainou-polska-partia-konfederacia-pidtrimala-akciu-pereviznikiv.html
https://konfederacja.pl/postawili-na-pomoc-ukrainie-kosztem-polskiej-gospodarki/
https://www.pap.pl/aktualnosci/konfederacja-chce-zmian-ws-specustawy-uchodzczej-chodzi-o-ukraincow
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/antyukrainski-wiec-przed-sejmem-do-manifestantow-wyszedl-radoslaw-sikorski/9bp6mfl
https://konfederacja.pl/6-listopada-przewoznicy-ponownie-zablokuja-granice-z-ukraina/
https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cn0plynkl6vo
https://www.pap.pl/aktualnosci/konfederacja-chce-zmian-ws-specustawy-uchodzczej-chodzi-o-ukraincow


17

� Popularizing anti-Ukrainian historical narratives: the party 
regularly raises the topic of the Volyn tragedy to incite hostility 
toward Ukraine among Polish voters. Sławomir Mentzen visited 
Lviv and recorded a video near the Bandera monument, 
calling him a “terrorist”.



Janusz Korwin-Mikke repeatedly denied Russian war crimes and 
claimed the war in Ukraine benefits only the U.S. He also visited 
Russian-occupied Crimea. Grzegorz Braun called Russian army 
atrocities in Bucha fake and Ukrainian propaganda, claimed 
Ukraine might attack Poland after the war, and tore down a 
Ukrainian flag on the Kościuszko Mound in Kraków. Braun was the 
only deputy who did not vote for a NATO and EU appeal for help 
to Ukraine. He stated that Ukraine is a “fiction”. According to 
Amnesty International, Grzegorz Braun’s social media page on X 
is one of Poland’s most popular sources of disinformation about 
Ukraine.

C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

After the 2024 European Parliament elections, there has been an 
increase in the influence of far-right parties spreading false 
information about Ukraine. The largest of them are listed below.



"Patriots of Europe", 84 seats: a newly formed far-right group led 
by Viktor Orban, joined by right-wing party deputies from 12 
countries. The faction became the third-largest in the European 
Parliament, with 84 deputies. It includes, among others, France’s 
"National Rally" and Austria’s Freedom Party (FPÖ). Marine Le 
Pen’s party gained 12 additional seats, increasing its presence to 
30 deputies. Meanwhile, FPÖ, which has a cooperation 
agreement with Russia’s "United Russia" party, doubled its 
presence in the European Parliament from three to six seats.



Group "Europe of Sovereign Nations", 26 seats – an extreme 
right-wing political group in the European Parliament, officially 
formed on July 10, 2024. It was created by "Alternative for 
Germany" (AfD) after being expelled from the "Identity and 
Democracy" group due to statements made by one of its leaders. 
Other far-right parties in the group include "Confederation", 
Bulgaria’s "Revival", France’s "Reconquête", and others. AfD 
increased its presence in the European Parliament to 15 deputies.

ESN advocates for preserving the national sovereignty of EU 
member states, opposes further integration within the European 
Union, and holds Eurosceptic views. The majority of its members 
voted against resolutions supporting Ukraine in the context of 
Russian aggression.


Factions of the European Parliament

https://x.com/SlawomirMentzen/status/1894321178526830755?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1894321178526830755%7Ctwgr%5E077025df63335ef7195e2a70b931142388d556e3%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fnv.ua%2Fukr%2Fworld%2Fcountries%2Fantiukrajinskiy-kandidat-u-prezidenti-polshchi-slavomir-mencen-vlashtuvav-provokaciyu-u-lovi-50493273.html
https://www.radiosvoboda.org/a/news/27420994.html
https://www.wprostukraine.eu/ua/fact-checking/10711513/rosiyani-ne-vidpovidaut-za-zlochini-v-bychi-korvin-mikke-povtoruye-rosijisky-propagandy.html
https://oko.press/w-imie-putina-przygody-konfederacji-z-antyukrainska-propaganda?fbclid=IwAR3pMaNR2m2_zc49z-oUt-wNI2cEqosGpz73XShumqSdODWDD8rq3yrBTz0
https://x.com/GrzegorzBraun_/status/1797905201304678639?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1797905201304678639%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=
https://www.onet.pl/
https://oko.press/w-imie-putina-przygody-konfederacji-z-antyukrainska-propaganda?fbclid=IwAR3pMaNR2m2_zc49z-oUt-wNI2cEqosGpz73XShumqSdODWDD8rq3yrBTz0
https://www.amnesty.org.pl/antyukrainska-propaganda-szerzy-sie-w-internecie-rzad-ma-obowiazek-reagowac-ua/
https://euranetplus-inside.eu/pro-russian-parties-gain-momentum-in-eu-elections/
https://www.europarl.europa.eu/meps/en/search/advanced?euPoliticalGroupBodyRefNum=7150
https://www.pravda.com.ua/news/2024/07/8/7464694/?utm_source=chatgpt.com
https://www.europarl.europa.eu/meps/en/search/advanced?euPoliticalGroupBodyRefNum=7151
https://www.euronews.com/my-europe/2024/07/10/afd-and-allies-form-new-far-right-group-in-brussels-called-europe-of-sovereign-nations?utm_source=chatgpt.com
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2024/07/18/new-far-right-group-in-eu-parliament-aligns-with-kremlin_6688356_4.html?utm_source=chatgpt.com


18

European influencers also spread false messages about Ukraine. 
At the end of 2024, France accused Russia of attempting to 
manipulate European opinion leaders to spread false information. 
Some of these influencers include:



Alina Lipp — a blogger from Germany who moved to occupied 
Donetsk in 2021. She travels to the front line and regularly gives 
interviews to Russian media. She also runs a Telegram channel 
called "News from Russia", where she publishes posts justifying 
pseudo-referendums in the occupied territories, refers to 
Ukrainian soldiers as "Nazis", and speaks about "NATO 
mercenaries". International media have repeatedly debunked her 
false claims.



Graham Phillips — a British video blogger and former civil servant 
of the now-defunct UK Central Office of Information (COI), which 
was dissolved in 2012. Following Russia’s invasion of Ukraine in 
2014, he worked as a freelance journalist for Russia Today, 
reporting from occupied Donetsk region and covering the fighting 
from the Russian side. In 2022, the UK imposed sanctions on 
Phillips for spreading content that undermines Ukraine’s territorial 
integrity. In 2024, Russia granted him temporary asylum.



Sonja van den Ende — a journalist and political activist from the 
Netherlands who spreads false claims about Ukraine. She has 
repeatedly visited temporarily occupied territories such as 
Mariupol and Volnovakha, where she falsely attributed the 
destruction of a hospital by Russian forces to the Ukrainian army. 
She also served as a so-called "foreign observer" at Russia’s 
pseudo-referendums in the temporarily occupied territories, 
accused Ukraine of "mass killings in Olenivka", and denied Russian 
involvement in the killings of civilians in Bucha.



Thomas Röper — a journalist born in Germany who has lived in 
Russia since 1998. He frequently travels to the front lines in

Donetsk and Kursk regions. Röper runs a blog on Anti-Spiegel, 
where he spreads false information about the Russia-Ukraine 
war, including claims that Ukraine allegedly shelled an IAEA 
mission at the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant in February 2025. 
In other articles, he writes about "Nazism" in Ukraine, discusses 
Ukraine’s so-called "escalation" before the invasion, and argues 
that Russia had "serious reasons" to start the war.



Laurent Brayard — a French historian and correspondent. In 2012, 
he worked for the French service of Voice of Russia, and since 
2015, he has actively covered events in Russian-occupied 
Donetsk region, which he has visited multiple times. Even back 
then, he called Ukraine a "fictional country that does not really 
exist", described the 2014 events as a "coup", and shifted 
responsibility for shelling in Donetsk region from Russia to Ukraine. 
Today, he runs a Telegram channel where he continues to spread 
the same false narratives about Ukraine as he did in 2015.



Wilhelm Domke-Schulz  — a German filmmaker and producer 
who directed the 2020 film "Remember Odesa — We do not 
forget and we do not forgive". The film portrays the May 2, 2014, 
riots in Odesa but inaccurately presents events, falsely claiming 
that "nationalists" started the clashes. In reality, Anti-Maidan 
participants tried to disrupt a patriotic march by Euromaidan 
supporters, whom Domke-Schulz calls "nationalist killers", while 
portraying Anti-Maidan participants as "victims". In April 2022, he 
released another film about Ukraine, "Living and dying in 
Donbas", which he co-produced with Thomas Röper. This film 
justifies Russia’s pseudo-referendums in Donbas, claims that 
Donbas residents suffered for eight years, and spreads false 
information about the 2014 events in Odesa.



Christoph Hörstel — a German political activist, former ARD 
correspondent and presenter, and publicist. In 2013, he founded 
the Deutsche Mitte (German Center) party. After leaving it in 2017, 
he founded and led the Neue Mitte (New Center) party. Hörstel 
has appeared multiple times as a guest on German-language

Bloggers and experts

C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

https://www.straitstimes.com/world/europe/france-says-russia-seeking-to-manipulate-influencers-in-europe
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/alina-lipp-propaganda-ukraine-krieg-russland-100.html
https://www.ural.kp.ru/daily/27411/4609434/?ysclid=m7m4x1p5850813054
https://www.youtube.com/watch?v=URqfqP4KkGk
https://regnum.ru/article/3611031
https://www.osnmedia.ru/obshhestvo/nemetskaya-zhurnalistka-lipp-rasskazala-kak-stala-infovoinom-putina/
https://t.me/neuesausrussland
https://t.me/neuesausrussland/15031
https://t.me/neuesausrussland/20169
https://t.me/neuesausrussland/21084
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/22/russian-video-fake-disinformation-germany/
https://www.dw.com/en/fact-check-is-there-any-truth-to-russias-ukrainian-nazis-propaganda/a-63970461
https://www.theguardian.com/world/2022/apr/20/who-is-graham-phillips-the-youtuber-accused-of-war-crimes
https://www.gov.uk/government/organisations/central-office-of-information/about
https://www.vesti.ru/article/1842439
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-62308671
https://ria.ru/20241021/ubezhische-1979205201.html?ysclid=m7m60sj05987831500
https://pointer.kro-ncrv.nl/nederlands-ex-familielid-assad-op-propagandatour-door-syrie-en-oekraine
https://www.youtube.com/watch?v=k99uz3mScD8
https://www.youtube.com/watch?v=hmkpT6PSR2c&t=2s
https://russiavsworld.org/sonja-van-den-ende-a-puppet-of-alexander-dugin-the-ideologist-of-the-russian-world/
https://rg.ru/2023/03/15/liudi-vidiat.html
https://anti-spiegel.ru/2024/der-vollkommen-andere-krieg/
https://anti-spiegel.ru/2025/ukraine-beschiesst-iaea-inspektoren-bei-der-rotation/
https://anti-spiegel.ru/2024/die-staaten-des-westens-stimmen-in-der-uno-gegen-die-verurteilung-des-nationalsozialismus/
https://anti-spiegel.ru/2024/teil-10-die-welt-unterstuetzt-die-ukraine-russland-ist-international-isoliert/
https://www.pravda.com.ua/columns/2023/02/14/7389307/
https://ekaterinburg.bezformata.com/listnews/brayaru-mir-uznal-istoriyu/27246104/?ysclid=m7m7zdwhp77160829
https://ivan4.ru/news/society/loran_brayar_ya_byl_v_donetske_ya_obvinyayu_pravitelstvo_frantsii6209/?ysclid=m7m7t5cjay738154427
https://youtu.be/_JuWnPUBrWI?si=TP5fi7e9EY8Yqwz6&t=205
https://t.me/laurentbrayarddonbass
https://t.me/laurentbrayarddonbass/8358
https://t.me/laurentbrayarddonbass/8386
https://www.eulenspiegel.com/autoren/autor/1437-wilhelm-domke-schulz.html#:~:text=Wilhelm%20Domke%2DSchulz%2C%20Jahrgang%201956,in%20Berlin%2C%20Potsdam%20und%20Leipzig.
https://suspilne.media/odesa/463181-devata-ricnica-zavorusen-2-travna-v-odesi-na-akomu-etapi-rozsliduvanna-ta-so-zgaduut-svidki/
https://veteranstoday.com/2022/04/03/documentary-living-and-dying-in-donbass-by-wilhelm-domke-schulz-german-language-only/
https://rossaprimavera.ru/article/fbbf9634
https://rossaprimavera.ru/article/fbbf9634
https://www.t-online.de/nachrichten/ukraine/id_100057900/deutsche-helfer-in-der-ostukraine-scheinreferendum-hurra-.html
https://www.perlentaucher.de/autor/christoph-r-hoerstel.html
https://www.fr.de/politik/scheinreferenden-reisen-nach-moskaus-geschmack-ukraine-krieg-news-91808099.html
https://www.fakeobservers.org/fake-election-observers/details/_600.html


19

programs of the Russian state broadcaster Russia Today. During 
preparations for Russia’s pseudo-referendums in 2022, he 
approached a German publication with an offer to travel to 
Donbas, stating that Russia’s Defense Ministry had asked him to 
assemble a "group of internationally recognized correspondents".



Hörstel’s statements and articles are frequently similar to Russian 
narratives. He claims that Europe is fueling the war in Ukraine 
while Russia is "protecting the Russian people from bloody 
persecution and oppression". He also uses language commonly 
employed by Russian politicians, such as "Kyiv regime", "Nazis", 
and similar terms. All his publications are collected on his website.



Alain Corvez — a retired French colonel and political 
commentator for Russia Today. He refers to Russia’s full-scale 
invasion as a "special military operation" and falsely claims that 
Ukraine and NATO have lost the war, as Russia allegedly controls 
the entire front line and is capturing new territories.



Helga Zepp-LaRouche — German politician, activist, founder of 
the Schiller Institute and the party "Civil Rights Movement 
Solidarity" (BüSo), whose YouTube channels are her main 
platforms for promoting narratives similar to Russian propaganda. 
She claims that Western weapon strikes on Russia threaten to 
escalate the conflict to a global scale.



Chay Bowes — Irish publicist, journalist, and entrepreneur, recently 
a correspondent for RT. He actively manages his page on X, 
where he spreads fakes about Ukraine. In 2024, the Canadian 
disinformation monitoring platform DisinfoWatch debunked a 
post by Bowes in X, in which he questioned NATO's legitimacy. 
DisinfoWatch referred to Bowes as an "Irish influencer … spreading 
Kremlin disinformation". 



Javier Blas — Bloomberg journalist specializing in energy and 
commodities. He spreads false claims, including the assertion 
that Ukraine has no rare-earth metals, only scorched earth.

Alastair Crooke — former British diplomat and ex-MI6 intelligence 
officer, founder of the "Conflicts Forum" analytical center. Crooke's 
texts are regularly published on the Russian platform Strategic 
Culture Foundation, and he is a member of the Russian "Valdai 
Club". He has claimed that the West benefits from escalating the 
conflict in Ukraine. He has also promoted the narrative that the 
situation of the Ukrainian army on the battlefield is catastrophic 
and that Ukraine is heading toward capitulation. As early as 2021, 
the Global Influence Operation Report mentioned Crooke's 
participation in the Russian Strategic Culture Foundation events, 
which is part of Russia’s disinformation and propaganda 
ecosystem.



Glenn Diesen — Norwegian political scientist, professor at the 
University of South-Eastern Norway, and regular commentator on 
Russia Today. He is also a Russian "Valdai Club" member and 
worked at the Higher School of Economics in Moscow until 2020. 
Diesen runs a blog on Substack and maintains an active page on 
X. He has criticized sanctions, calling them ineffective and 
claiming they harm Europe more than Russia. He has also blamed 
NATO for Russia's invasion of Ukraine. Additionally, he wrote the 
book ‘The Ukraine and the Eurasian World Order”, arguing that 
Ukraine is merely a pawn between the West and Russia. In 2022, 
the fact-checking platform Myth Detector debunked a false 
claim about Ukrainian battlefield losses, mentioning Diesen’s 
exaggerated casualty figures. The report also noted that he 
frequently appears on RT.



Alexander Mercouris  — British analyst and editor-in-chief of the 
media outlet The Duran, which Media Bias/Fact Check rates as 
dubious and biased. He spreads disinformation about the 
collapse of the Ukrainian armed forces on the front lines, about 
financial problems in Germany allegedly caused by aid to Ukraine 
impacting the German budget, and about sanctions supposedly 
harming Europe more than Russia. The investigative outlet 
VSquare, which focuses on debunking fakes in Central Europe, 
has reported on The Duran. According to them, The Duran  
egularly publishes conspiracy theories and pro-Russian content. C

h
a

n
n

el
s 

o
f 

d
is

in
fo

r
m

at
io

n
 d

is
se

m
in

at
io

n
 s

im
il

a
r

 t
o

 R
u

ss
ia

n
 n

a
r

r
at

iv
es

https://www.fr.de/politik/scheinreferenden-reisen-nach-moskaus-geschmack-ukraine-krieg-news-91808099.html
https://xn--christoph-hrstel-wwb.de/2025/02/25/kw25-9-1-uneinigkeit-wg-ukraine-katastrophengefahr-palaestina-christoph-hoerstel-2025-2-25/
https://xn--christoph-hrstel-wwb.de/2024/09/13/kw24-37-westen-luegt-kiews-raketen-uno-diktatur-christoph-hoerstel-2024-9-13/
https://xn--christoph-hrstel-wwb.de/2024/08/13/wa24-56-2-us-faschistenregimes-laufen-amok-berlin-immer-dabei-christoph-hoerstel-2024-8-13/
https://xn--christoph-hrstel-wwb.de/
https://iz.ru/1812486/2024-12-23/vo-frantcii-nazvali-svo-vynuzhdennoi-meroi-rf-iz-za-politiki-zapada?utm_source=chatgpt.com
https://dzen.ru/a/ZqMGAY3cDxosH6u1
https://voxukraine.org/gra-z-pravdoyu-dezinformatsiya-na-zahodi-yaku-poshyryuye-helga-tsepp-larush
https://schillerinstitute.com/blog/2022/08/12/helga-zepp-larouche-on-cgtns-world-today-show-denounces-decoupling-of-germany-and-europe-from-china/
https://www.exberliner.com/berlin/buso-the-civil-rights-movement-solidarity-party/
https://www.youtube.com/c/B%C3%BCSoPartei
https://www.youtube.com/@SchillerInstitute
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/20985317
https://voxukraine.org/gra-z-pravdoyu-dezinformatsiya-na-zahodi-yaku-poshyryuye-chej-bouz
https://www.rt.com/news/578955-unsc-ukraine-arms-proliferation/
https://twitter.com/BowesChay
https://twitter.com/BowesChay/status/1704851291434889327
https://disinfowatch.org/disinfo/prominent-irish-blogger-amplifies-kremlin-aligned-claims-about-nato-expansion/
https://www.bloomberg.com/authors/ASIsQsgx0V8/javier-blas
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/23187603
https://voxukraine.org/gra-z-pravdoyu-dezinformatsiya-na-zahodi-yaku-poshyryuye-alister-kruk
https://strategic-culture.su/contributors/alastair-crooke/
https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/samoe-vremya/alister-kruk-samoe-vremya-fragment-vypuska-ot-28-06-2024?utm_source=chatgpt.com
https://absatz.media/news/107209-eks-agent-mi6-kruk-predskazal-skoroe-porazhenie-ukrainy-v-svo
https://www.global-influence-ops.com/the-strategic-culture-foundation-how-russia-uses-former-western-diplomats-journalists-and-spies-to-further-its-disinformation-efforts/
https://glenndiesen.substack.com/p/eu-elites-are-in-panic-over-the-us
https://x.com/Glenn_Diesen
https://www.youtube.com/watch?v=A9hM5cxeqeI
https://www.amazon.de/Ukraine-War-Eurasian-World-Order/dp/1949762955
https://mythdetector.com/en/the-document-allegedly-depicting-the-losses-of-ukraine-is-fabricated/
https://voxukraine.org/manipulyatsiya-brytanskyj-ekspert-aleksander-merkuris-zayavyv-pro-katastrofu-v-zsu-na-fronti
https://mediabiasfactcheck.com/the-duran/
https://iz.ru/1645103/2024-02-05/britanskii-ekspert-zaiavil-o-katastrofe-v-vsu-na-fronte
https://absatz.media/news/97533-merkuris-nemcy-vskore-ostanutsya-bez-promyshlennosti-iz-za-ukrainskogo-konflikta?utm_source=chatgpt.com
https://x.com/SputnikInt/status/1857685708292448667
https://vsquare.org/russia-related-accounts-and-a-cyberattack-in-poland/


20

Thierry Mariani — French politician, member of the far-right party 
National Rally. He frequently speculates on Europe's financial aid 
to Ukraine, trying to push the narrative that Europeans are 
spending too much on the war in Ukraine. Fact-checkers from 
Voice of America pointed out as early as 2018 that Mariani falsely 
claimed that elections in Russia were becoming more transparent 
and open. In 2024, Politico, in an article titled “Know your pro-
Russia peeps before it’s too late”, described Mariani as "close to 
Russia and even jokes about it". France 24 called him a "longtime 
Putin admirer" and recalled his 2015 visit to Crimea, where he 
justified Russia's annexation.



Jan Oberg —  Danish scholar. He frequently gives interviews to 
Russian TV channels. He has promoted the claim that the war in 
Ukraine will mark the end of "Western dominance in the world" 
and that inviting Ukraine to NATO was the alliance’s biggest 
mistake.



Alexander Rahr — German political scientist. He has pushed the 
narrative that Ukraine has already lost the war and that 
Europeans, especially Germans, receive a distorted picture of 
events in Ukraine. He also promotes the idea that more and more 
European countries do not want to continue supporting Ukraine.



Boyan Chukov — Bulgarian professor, political expert, and former 
diplomat. He justifies Russian strikes on Ukraine and on "objects 
outside Ukraine that serve as weapons hubs". He has also spread 
disinformation about Ukraine allegedly using a so-called "dirty 
bomb". Experts from the European Platform for Democratic 
Elections (EPDE) have pointed out that Boyan Chukov was an 
observer at Russia’s undemocratic presidential elections in 
Bashkortostan on March 15-17, 2024.



Stefi Déri — Hungarian journalist. She promotes the ideological 
foundations of Fidesz, Viktor Orbán's party. For example, she 
argues against economic and military support for Ukraine and 
pushes a policy of appeasing Russia. She also tries to popularize

the discourse that Ukraine is not the EU’s problem and that "this is 
not their war", as Ukraine is neither an EU nor a NATO member. 
She has also mockingly commented on Ukraine’s decision to stop 
Russian gas transit through its territory to Europe. Fact-checkers 
from Lead Stories debunked her claim that Ukraine bans 
Hungarian students from speaking Hungarian in schools, even 
among themselves.








C
h

a
n

n
el

s 
o

f 
d

is
in

fo
r

m
at

io
n

 d
is

se
m

in
at

io
n

 s
im

il
a

r
 t

o
 R

u
ss

ia
n

 n
a

r
r

at
iv

es

https://voxukraine.org/manipulyatsiya-yevroparlament-zasumnivavsya-u-spromozhnosti-ukrayiny-vyplatyty-borgy-za-kredytamy
https://x.com/ThierryMARIANI/status/1848773695411785787
https://x.com/ThierryMARIANI/status/1848779564295598474
https://x.com/ThierryMARIANI/status/1844324497622749641
https://www.voanews.com/a/russian-fake-election-monitors/6741778.html
https://www.politico.eu/newsletter/politico-eu-influence/know-your-pro-russia-peeps-before-its-too-late-2/
https://www.france24.com/en/france/20230603-le-pen-s-far-right-served-as-mouthpiece-for-the-kremlin-says-french-parliamentary-report
https://t.me/CenterCounteringDisinformation/1781
https://ren.tv/news/politika/1285494-datskii-professor-oberg-predrek-raspad-nato-vsled-za-padeniem-ssha
https://news.rambler.ru/politics/53830923-analitik-oberg-nazval-popytku-vklyuchit-ukrainu-v-nato-bolshoy-oshibkoy-alyansa/
https://monocle.ru/monocle/2024/48/aleksandr-rar-seychas-my-vstupayem-v-epokhu-chernykh-lebedey/
https://me-forum.ru/media/news/17107/
https://t.me/ponomarb1/51508
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/22512335
https://www.fakeobservers.org/fake-election-observers/details/_703.html
https://x.com/StefiDeri/status/1784965787502997839
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1124245389702385&id=100063508025888&_rdr
https://magyar.leadstories.com/hoax-alert/2024/02/fact-check-ukraine-does-not-forbid-ethnic-hungarian-schoolchildren-to-speak-hungarian-with-one-another.html


21

In 2024, the shifting global political landscape created numerous 
challenges for Ukraine. The year was primarily labeled as the 
"year of elections" — for the first time in history, nearly half of the 
world's adult population in over 70 countries went to the polls 
within a single year.



In Europe, elections highlighted the growing influence of right-
wing populists, including the intensification of Slovakia’s Robert 
Fico’s rhetoric, which is harmful to Ukraine, the rising popularity of 
the Alternative for Germany party, and the formation of a new 
bloc in the European Parliament, "Patriots of Europe", consisting 
of victorious nationalist parties. This bloc became the third most 
influential in the body, with most of its constituent parties ranking 
among the top three in national elections. For example, in 
Belgium, the elections led to the resignation of Prime Minister 
Alexander De Croo, while in France, Emmanuel Macron dissolved 
parliament and called for snap elections.



With their rhetoric, right-wing populist political forces sought to 
undermine European unity in supporting Ukraine. At the same 
time, Europe was forced to take a more active role due to the 
delay in approving the $60 billion aid package in the U.S. 
Congress, which resulted in a suspension of military aid to Ukraine 
from January to April 2024. Additionally, Donald Trump’s return to 
the Oval Office pushed European nations to assume a greater 
share of responsibility for supporting Ukraine.



Interruptions in supplies and uncertainty about continued 
international support allowed Russia to reinforce its resource 
advantage and intensify its offensive in the Donetsk region. 
Chronic war fatigue, the absence of timely mass mobilization, 
and organizational problems weakened Ukraine’s ability to 
counter threats effectively. Russian propaganda actively 
exploited this to discredit the Ukrainian military and its leadership.


The narratives promoted by Russian propaganda shifted 
alongside strategic developments. In 2024, the Kremlin 
increasingly argued that supporting Ukraine was unprofitable for 
Western countries. During the election process, Russia sought to 
introduce the narrative into the information space that aid to 
Ukraine was a mistake by current governments and was allegedly 
being embezzled due to "total corruption" in the country. 
Moreover, propagandists claimed that Ukraine’s leadership was 
interested in prolonging the war to continue misappropriating 
international aid. Russian propagandists also insisted that, for this 
reason, Ukraine refused to engage in peace negotiations.



Another key narrative claimed that Ukraine’s victory was 
impossible, suggesting that the Ukrainian army was exhausted 
and losing public support, making prolonged resistance 
unsustainable. This was traditionally accompanied by fake 
reports of Russian military successes and exaggerated claims of 
Ukrainian failures.



In 2024, Russian propaganda significantly intensified its use of 
artificial intelligence and forgery tactics under the 
“Doppelgänger” operation. Russians generated thousands of 
fake reports from Western media, fabricated statements from 
politicians and public figures. Over the year, AI improved, 
accelerated, and the number of deepfakes increased 
significantly compared to 2023. Additionally, Russia massively 
deployed AI-powered bots to create fake news websites and 
profiles on social media platforms.



In Ukraine, the civil sector remains a key player in countering 
disinformation about the country. Due to its agility, it rapidly 
responds to challenges and adapts to new Russian tactics, 
including stricter moderation of propaganda content in 
collaboration with social media platforms. Their work in 
monitoring, fact-checking, and education has significantly 
strengthened Ukrainian society’s resilience against disinformation. 
However, issues persist, including insufficient coordination 
between the civil and state sectors and a lack of transparent

Conclusion: what changed in 
2024

C
o

n
c

lu
si

o
n

: w
h

at
 c

h
a

n
g

ed
 in

 2
0

24



22

communication on pressing social issues. Failure to address topics 
of public concern creates an information vacuum, which Russian 
propagandists exploit.



Additionally, there is an evident need to expand communication 
with the European audience. First and foremost, there is a need 
for high-quality and engaging media with active social media 
pages and YouTube channels. A dedicated television channel 
could serve a specific audience segment, positioning itself as an 
alternative to Russian propaganda abroad. Such a channel 
should centrally produce high-quality, timely content. However, 
Ukraine’s previous attempts to create such a channel have been 
unsuccessful. The FreeDom channel had questionable results in 
reaching Russian-speaking audiences abroad — its influence was 
mostly limited to Ukrainians and failed to promote the Ukrainian 
agenda in any other country. There was also an attempt to 
launch the English-language media platform The Gaze to subtly 
and engagingly introduce Ukraine to foreign audiences, but it 
turned out that the funds were spent on content that lacked 
demand.



Ukraine cannot compete with the financial resources the Kremlin 
allocates to disinformation campaigns. Therefore, its strategy 
must focus on strengthening international cooperation. Only by 
joining efforts with partners — through the creation of joint fact-
checking platforms, the development of tools to counter 
deepfakes, shutting down fake mirror websites in Europe, and 
ensuring that Russian news sites cannot be accessed via VPN — 
can Ukraine effectively counter Russian propaganda and false 
narratives within the unified European space.


� Increased use of AI for generating video, photo, and audio 
fakes. Over time, the quality of deepfakes will improve, making 
their debunking more difficult, even with specialized tools�

� Masking propaganda. Fake information will increasingly be 
spread not directly by Russians but by so-called "independent 
analysts" or "concerned Europeans". This trend is already 
visible in operations like "Doppelgänger" or networks like Voice 
of Europe. It will likely intensify, with Russians more frequently 
generating fake photos, videos, and websites that mimic 
legitimate European media content. There is also a risk of new 
websites emerging, similar to Voice of Europe, that promote 
pro-Russian politicians�

� Strengthening of populist politicians. While it is unlikely that 
populists will gain a majority in the European Parliament or 
national legislatures, some of their narratives — such as 
"Ukraine is the most corrupt country", "Ukraine has lost the 
war", or "Ukraine refuses to negotiate" — may gradually 
become more mainstream rather than remaining marginal.

Forecast for 2025

Fo
r

ec
as

t 
fo

r
 2

0
25

https://ngl.media/2023/09/30/groshi-na-viter/

