«Газовий Розводняк» на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

Олексій Хабатюк подивився сюжет «Неякісний газ не гріє: лічильники намотують кубометри повітря» і знайшов щонайменше чотири фактичні помилки

Автор:

Олексій Хабатюк подивився сюжет «Неякісний газ не гріє: лічильники намотують кубометри повітря» і знайшов щонайменше чотири фактичні помилки. Редколегії VoxUkraine аргументи здалися переконливими. Ми публікуємо цю статтю як запрошення до змістовної дискусії про проблеми газового ринку в Україні.

8 лютого в програмі «Дістало» на каналі ICTV вийшов сюжет під назвою «Некачественный газ не греет: счетчики мотают кубометры воздуха» (автор сюжету – Уляна Дрючкова, ведучий програми – Віталій Ковач).

Питання якості природного газу, яке стало темою сюжету, активно обговорюється в суспільстві. Цю тему активно використовували деякі політичні сили (зокрема, ВО «Батьківщина» та Партія «Воля») під час передвиборчої агітації на місцевих виборах 2015 року.

Сам факт використання цієї теми в передвиборчій агітації свідчить, що політтехнологи визначили її як таку, що отримає відгук у виборця. Тому достовірність інформації щодо якості газу, яку поширюють ЗМІ, може допомогти в запобіганні маніпуляціям свідомістю виборців.

Зазначений сюжет на каналі ICTV містить значну кількість недостовірної інформації, маніпулювання фактами та неінформування глядача про важливі обставини. Тому нижче наведено коментарі до окремих частин цього сюжету та перевірку викладених фактів.

Ведучий стверджує: «Мільйони споживачів відчули собачий холод у власних оселях, хоча газу спалили удвічі більше, ніж раніше».

В Україні близько 7 млн осель використовують природний газ для обігріву. Тому «мільйони споживачів», про яких ідеться в сюжеті, це їх значна частина. А підвищення споживання ними газу в два рази мало призвести до значного зростання загального споживання газу серед населення. Але в 2015 році обсяги споживання газу серед населення навпаки знизилися на близько 20%. При цьому настільки значне скорочення не може бути пояснене лише зменшенням норм споживання газу споживачами, оселі яких не обладнані лічильниками, оскільки вони займають у структурі споживання близько 5-6%, а зниження норм могло мати вплив на рівні 3-4%.

Може виникнути підозра, що дані про загальне споживання населення є недостовірними і що їх умисне спотворили газовики. Але це не в їхніх інтересах, бо їхній потенційний інтерес – у завищенні споживання, що в умовах ще існуючої різниці між ціною газу для населення та для промисловості та потенційно дозволяє отримувати зиск, фактично продаючи газ промисловості, а за документами – населенню.

У результаті можна констатувати, що твердження ведучого програми є його домислом та не має під собою підґрунтя.

Автор сюжету вказує на те, що газ, відібраний для проведення лабораторних досліджень у смт. Битків, має дуже високу калорійність і що це дивно, бо «Укртрансгаз» звітує про значно нижчі показники.

У сюжеті демонструється така інфографіка:

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

Проте газ в смт. Битків постачається лише напряму з Битків-Бабченського нафтогазоконденсатного родовища, а не з магістральних газопроводів «Укртрансгазу», і цей газ не змішується з газом із магістральних газопроводів (http://www.rpo.if.ua/index.php?act=page&id=546). «Укртрансгаз» відповідає та проводить вимірювання якості газу лише на своїх об’єктах, зокрема на газорозподільних станціях (ГРС) при його передачі газорозподільним компаніям, наприклад, ПАТ «Івано-Франківськгаз». Тому в сюжеті наводиться недостовірна інформація.

Демонстрація в сюжеті звіту ПАТ «Івано-Франківськгазу» про показники якості газу в м. Надвірна в контексті замірів у смт. Битків не є релевантною, оскільки в м. Надвірна газ постачається з інших джерел.

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

У сюжеті демонструються три протоколи якості газу, і в звуковій доріжці стверджується, що два з них склало ПАТ «Івано-Франківськгаз», а один – незалежна лабораторія. Водночас у відеоряді демонструється всього два протоколи якості газу №102 та №103, обидва з яких склало ПАТ «Івано-Франківськгаз», але протокол №102 демонструється двічі.

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

Автори сюжету також маніпулюють показниками калорійності, які нібито взяті з наведених на екрані протоколів, вказуючи результати вимірювань – «8369», «8844», «8842».

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

Проте наведені в сюжеті протоколи містять лише два показники калорійності – 8844 ккал/м3 та 8842 ккал/м3.

Автори сюжету вказують на те, що «тиск газу на ГРП нижчий, ніж в оселі, а цього фізично не може бути». На підтвердження автори демонструють покази манометрів – 2,8 в оселі та 1,7 в ГРП.

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

“Газовий Разводняк” на ICTV: 4 Ключові Помилки Скандального Сюжету про Розведений Газ

Але у відеоряді видно одиниці вимірювань, що нанесені на шкалу відповідних приладів. На манометрі, який використовувався для вимірювання тиску в оселі, нанесено напис «кПа», а в ГРП – «кгс/см2». Якщо привести покази цих манометрів до одних одиниць вимірювання – до кПа, то тиск на ГРП дорівнював 167 кПа, а в оселі – 2,8 кПа. Автори сюжету навіть не розбиралися з тим, що в ГРП вони на камеру зафіксували тиск на стороні мережі середнього тиску, а в оселі на стороні низького тиску.

Аналіз показав, що в тій частині сюжету, яка містить показники та факти, що перевіряються в межах самого сюжету (перехресна перевірка) чи за іншими джерелами інформації, жоден з цих показників та фактів не знайшов підтвердження.

Отже, можна дійти висновку, що сюжет містить недостовірну інформацію та має ознаки маніпулятивної подачі інформації.


Застереження

Автор не є співробітником, не консультує, не володіє акціями та не отримує фінансування від жодної компанії чи організації, яка б мала користь від цієї статті, а також жодним чином з ними не пов’язаний